Tesla Model S
Tesla zou geen realistisch beeld scheppen.

Op de Amerikaanse website van Tesla kun je aan de hand van een calculator berekenen hoeveel het kost om de elektrische auto op te laden. Deze tool is speciaal gemaakt voor de Amerikaanse markt. Maar de kosten die Tesla weergeeft komen niet overheen met de werkelijkheid, aldus Forbes.

Volgens hen is het in Noord-Californië voordeliger om je auto vol te tanken met diesel of benzine, dan de batterij van een Model S volledig op te laden. De calculator van Tesla gebruikt namelijk oudere cijfers om een berekening te maken. Het artikel van de Amerikaanse website leidde tot een flinke discussie. Wat vind jij, stigmatisering of speelt Tesla het niet eerlijk?


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De schrijver van dit artikel heeft al serieus bakzeil moeten halen. (zie toevoeging in artikel en de commentaren) Wellicht dat dit ook in dit artikel toegevoegd moet worden.

Het maakt in Ned. nogal uit waar je hem oplaad. Thuis of openbaar is best duur maar als je op de zaak een aantrekkelijk tarief hebt afgesproken en thuis een slimme meter hebt geplaatst met het zakelijke tarief ‘tank’ je toch voor zo’n 15,- a 20,- je ‘tank’ vol en als je normaal doet rij je zo’n 350/400km. Als je dan ook nog gebruik maakt van de gratis SuperCharge laadpunten kun je rekenen tot je een ons weegt maar kun je echt niet voordeliger een km afleggen. Nu hebben wij in Ned. ook achterlijke brandstof prijzen en wegenbelasting voor ‘normale’ auto’s dus is het al snel interessant. M.u.v. de investering een super auto in lage gebruikskosten. Lage onderhoudskosten en Bijtelling erbij, niet zo gek dat ze hier zo gewild zijn….

@Martijnduif: thuis duur? Ik betaal thuis zo’n 20 ct per Kw. Een volle ‘tank’ kost me dus zo’n 85 (er gaat maar zo’n 70-75 Kw in als hij leeg is, maar er is ook nog 15% laadverlies) x 20 ct = 17 euro.

Bullshit en stigmatisering. Anti-EV Lobby (Koch brothers?…)

Ik betaalde in 2015 letterlijk 4x zo weinig “brandstofkosten” als in 2014.

Uitgaande van 30k KM per jaar, met een verbruik van 1:10 verbruikte ik: 30.000km / 12 maanden / 10 liter = 250 liter Euro95 per maand.
Die 30.000 KM in 2014 kostte me dus 250 liter x CHF 1.50 = CHF 375 per maand.
x12 = CHF 4500 per jaar.

Eind 2014/Begin 2015 begonnen met de Model S. Ook daarmee heb ik ca. 30.000 gereden (ietsjes meer als met de oude benziner).
De stroom-rekening voor heel 2015 voor de Tesla was CHF 1090 (ik heb een eigen meter voor de auto)

Dus:
2014, benzine, ca. 30.000km koste CHF 4500
2015, stroom, ca. 30.000km koste CHF 1090
4500/1090 = 4.13
Ik betaalde dus 4.13 x minder voor die 30k km.

De aanschafkosten van de benzine auto en de Tesla lagen niet ver uit elkaar (de benziner was CHF 2000 duurder)

De onderhoudskosten van de Tesla zijn veel, véél lager als de oude benziner.

Kortom, de Tesla maakt gehakt van mijn oude benziner (ook een luxe wagen en met dikke v8 motor).

Wegenbelasting voor de Tesla is de helft van de benziner en de verzekering is ook iets goedkoper.

Voor mij maakt het economisch gezien geen enkele zin om een benzine of diesel auto uit het zelfde prijssegment te kopen. Punt.

@fijnkonijn: aanvulling: ik laad altijd op tijdens het nachttarief. Elke ochtend weer een fris opgeladen auto.
De laadstations van Tesla of anderen heb ik bijna nooit nodig en wat ik daar oplaad, is verwaarloosbaar in vergelijk met wat ik thuis laad.

Hoi fijnkonijn

even opgezocht, de benzineprijzen anno 2014 lagen in Belgie wat hoger nl 1,75 CHF en deze van elektriciteit ook afgerond 0,22CHF (enkel van 22u-6u) in plaats van 0,14CHF.
Niet te min toch nog in het voordeel van de Tesla zijnde dat die wel meer dan 2 jaar brutto wedde kost voor het eenvoudigste model. Met mijn 50k km niet echt interessant want om de 3j dien ik wel een nieuw model aan te kopen of er is geen restwaarde meer (een dieselvoertuig dieselprijs 1,55CHF in 2014, 1,34CHF in 2015 met een middenklasser met opties voor een half jaarinkomen)

Misschien even aanvullen, indien ik nu een elektrische wagen koop en me beperk tot een verbruik van 25KWh/100km en dan zal ik geen 120km/u rijden dan kost het mij in het belgenland 5,25€ en rij ik op diesel aan dezelfde snelheid dan kost me dat aan de huidige dieselprijs 4,37€. Met de truteltaks zal ik wel 770€/jaar bijkomende kosten hebben gezien mijn hoge elektriciteitsverbruik

Tesla helpt bij een investeringsbeslissing. Die beslissing wordt bepaald door de huidige aanschafprijs en huidige fiscale voordelen, maar voor de variabele kosten moet een raming worden genomen. Immers weten we niet waar in 5 jaar de olie en elektriciteitskosten op zullen uitkomen. In Duitsland zijn er momenten net een overschot aan elektriciteit door de zonnepanelen waardoor energie een negatieve prins krijgt.

Het is daarom irreëel om enkel de huidige brandstofkosten te hanteren. Wat wel, tsja dat is afhankelijk van de aannames. Tesla zal die in haar voordeel doen, een andere partij in haar voordeel.

Overigens valt het wel op hoe graag de media negatief over Tesla wil berichten men zich eigenlijk voor t karrtje van de gevestigde orde laat spannen, maar toch veelvuldig bakzeil moet halen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.