Hyundai Kona Electric die wordt opgeladen
Een race die draait om efficiëntie, gemiddelde snelheid en het vermogen dat de snellader levert. Deze race heeft plaatsgevonden in Noorwegen.

Uiteraard is Noorwegen het land waar de elektrische auto kan rekenen op een ongekende populariteit. Maar het is ook het thuisland van ev-adept Bjørn Nyland, een bekende man op Youtube en kilometervreter bij uitstek. Die bij voorkeur een livestream laat meelopen tijdens zijn ritten door het schitterende en oneindige Noorse land. Gelukkig volgt later de samenvatting. In dit geval van een heuse race van Oslo naar Trondheim en weer terug. Dat is een kleine 1.000 kilometer.

Deelnemers aan de race? Een Tesla Model X P 90D en een gloednieuwe Hyundai Kona Electric. Het is een strijd tussen een erkende elektrische reisauto en een nieuwe, veelbelovende speler. Qua imago, aanschafprijs en ruimteaanbod zijn de beide auto’s geen partij voor elkaar. De Model X is een dikke suv, de Kona Electric een compacte crossover op Golf-formaat. De Tesla heeft als cijfers 345 kW (469 pk) en 967 Nm en een bruikbare accucapaciteit van 87 kWh, voor de Hyundai is dit 150 kW (204 pk) en 395 Nm en een bruikbare accucapaciteit van 64 kWh. De Model X zou 467 km moeten kunnen rijden met een vol accupakket, voor de Kona Electric wordt het maximale rijbereik volgens de NEDC-norm geraamd op 546 km.

Dat belooft een spannend te worden. Zeker ook om dat er met een Tesla bij een Supercharger met maximaal 120 kW oplaadt. De Kona Electric laadt met maximaal 70 kW, maar in de Noorse praktijk is dat vaak 50 kW aangezien er amper snelladers zijn die meer vermogen leveren. Hoe ziet het er verder uit? Het is uiteraard een kwestie van instappen, rijden en opladen als het accupakket leeg begint te raken. Dat betekent dat er aanzienlijk vaker met de Tesla Model X stil moet worden gehouden, dan met de Hyundai Kona Electric. De laatste is een belachelijk efficiënte auto die over het eerste deel van de rit een knap gemiddeld verbruik van 12,1 kWh/100 km weet neer te zetten.

Dat bekent dat er met de Kona gedurende de hele rit slechts twee keer gestopt hoefde te worden. In Berkåk, op 400 kilometer van Oslo en in Hanestad. De laatste plaats ligt ongeveer 260 kilometer bij Oslo vandaan. Hoewel de Kona consistent is en een laadsnelheid haalt van een meer dan 40 kW, betekent dit alsnog dat er op een laadtijd van meer dan een uur gerekend moet worden om een leeg accupakket weer goed vol te krijgen. Iedere Nederlandse aankomende Kona-eigenaar doet er dus goed aan om een snellader op te zoeken waar met 70 kW geladen wordt, bijvoorbeeld van Fastned of Mega-E. In Noorwegen geven twee laadstops met een vrij lange laadduur de Model X kans om in te lopen.

Want van efficiëntie moet de Tesla Model X het niet direct te hebben. Ondanks de aanwezigheid van een groter accupakket is er met de Model X liefst vijf keer een snellader opgezocht. Dat is de Supercharger in Alvdal en Berkåk zowel op de heen- als de terugweg, en die in Elverum. Dit kost niet wezenlijk meer tijd, aangezien er wordt opgeladen met meer dan 80 kW.

Dat dit een fotofinish oplevert is teveel gezegd, maar het verschil is miniem. Toch kan de Hyundai Kona Electric tot winnaar uit worden geroepen, want deze ev was toch echt het eerst aan de meet. Op een afstand van 971 km is een gemiddelde van 13,8 kWh/100 km gescoord. Dat bij een snelheid die steeds lag op ongeveer 90 km/u, in Noorwegen wordt er niet veel sneller gereden aangezien snelwegen vooral rond Oslo zijn te vinden. (Via: Youtube.com, Bjørn Nyland)

Beeld: screenshot Youtube


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.