Vannacht is de derde modelvariant van Tesla gepresenteerd op een evenement in Los Angeles. De crossover vertoont veel gelijkenissen met de Model S, de elektrische sedan die deze zomer zal worden uitgeleverd.

Bij de ontwikkeling van de Model X heeft Tesla het onderstel van de elektrische sedan als basis genomen. Het verschil is echter dat deze Model X ook met vierwielaandrijving kan worden uitgerust, terwijl de Model S louter over achterwielaandrijving beschikt. Verder is 60% van de onderdelen gelijk aan de ‘S’.

Het meest opvallende aan deze auto is natuurlijk het scharniermechanisme van de achterdeuren. Deze klappen omhoog, en vouwen daarna gedeeltelijk op. Geen Gullwing doors maar Falcon doors, aldus Tesla-CEO Elon Musk. De Crossover biedt plaats aan zeven personen en door het ontbreken van een verbrandingsmotor heeft de Model X twee plekken om koffers op te bergen. Het dashboard is uiteraard weer voorzien van een aanraakscherm in formaat XXL.

De richtprijs voor de Model X is ongeveer 60.000 dollar (€45.000) terwijl de duurdere versies -met een grotere range- kunnen oplopen tot 90.000 dollar (€68.000). Aangezien het gewicht van de Model X hoger komt te liggen dan de Model S zal de range van de beschikbare accupakketten (260, 370 en 480 km) ongeveer met 10% afnemen. Maar dit topmodel heeft een range van meer dan 400 kilometer! Daarnaast heeft Musk aangekondigd dat er een Performance-versie komt die zonder herrie in 4,4 tellen naar 96 km/u kan sprinten.

Meer foto´s van de Model X staan op Autoblog.nl.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vind alles wat Tesla doet gaaf, maar ik ben gewoon niet zo’n SUV fan. De Model X spreekt mij dan ook niet echt aan.

AWD is natuurlijk wel heel erg cool 🙂 Je kan met een elektrische aandrijving ook binnen no-time schakelen tussen RWD, FWD en AWD. Beetje slimme software en je hebt een berg met grip.

@widodh: inderdaad. Buiten dat lijkt me het zoiezo slimmer om AWD te hebben op een elektrische auto. Ook de remenergie van de voorwielen kan op deze manier teruggeleverd worden aan de accu ipv deze op te stoken aan warmte.

@widodh: Het AWD-verhaal is idd erg cool. Wie weet maken ze het systeem ooit ook geschikt voor de Model S. Zo spreiden ze de kosten en kan er een nóg snellere versie van de Model S komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.