Tesla Model S P85D
Elon Musk geeft ons de ‘D’. De snelste Tesla uit de geschiedenis van Tesla.

Vorige week bracht Tesla’s mede-oprichter en huidige CEO Elon Musk het internet in vervoering toen hij op Twitter aangaf binnenkort zijn ‘D’ aan de wereld te laten zien. Het werd, zoals verwacht, geen Model D, maar een Tesla Model S met vierwielaandrijving. Voluit heet ‘ie Tesla Model S P85D.

Heeft Tesla nu een supercar?

Waar de reguliere Model S er slechts één heeft, is de P85D met twee elektromotoren uitgerust. De tweede krachtbron is voorin gemonteerd en drijft de voorwielen aan, waardoor de elektrosedan vierwielaandrijving heeft. De extra aandrijving zorgt voor een ware acceleratie-explosie, want de P85D sprint in 3,2 seconden naar de 96 km/u (60 Mph). Een volle seconde sneller dan de reguliere P85. Reden genoeg voor diverse Tesla-medewerkers om ‘m meteen om te dopen tot de “snelste sedan ooit”. En toegegeven, met deze sprintcijfers zitten ze doodleuk op de tijd van de McLaren F1 – één van Musks eerste auto’s.

De opbouw

Het vermogen van de achterste elektromotor is met 476 pk gelijk gebleven. Voorin werd een iets minder krachtig exemplaar geplaatst, die 224 pk levert, om op een totaalvermogen van 700 pk uit te komen. Door de extra hardware stijgt het gewicht met 132 kg naar 2239 kg. Opvallend genoeg neemt de range door het extra gewicht niet af, maar zijn er juist extra kilometers beschikbaar: 458 in plaats van 442 km. De engineers van Tesla hebben ervoor gezorgd dat er constant wordt gemonitord welke motor op welk moment de meeste power aankan, waardoor per milliseconde de krachtverdeling tussen voor en achter kan worden aangepast.

Het platform van de P85D: motor aan de voor- en achterkant
Het platform van de P85D: motor aan de voor- en achterkant

De levering van de Tesla Model S P85D zou – in de VS althans – eind dit jaar moeten beginnen, waar hij 120.000 dollar gaat kosten. Nederlandse prijzen en beschikbaarheid zijn op dit moment nog niet bekend.

De tweede verrassing: Autopilot

Op het evenement waar de P85D werd aangekondigd, liet Musk ook zien wat ze qua autonomie gaan doen. De Model S zal worden uitgerust met een autopilot-functie. Geen volledig autonome Google-achtige auto, maar functies zoals adaptieve cruise control, het lezen van verkeersborden, en het keurig binnen de wegbelijning blijven als de bestuurder zich bewusteloos heeft geaccelereerd en de laterale krachten van 1G in de P85D te veel werden. Ook komt en er een autonome parkeerfunctie, waarbij de Model S zelfstandig een parkeervak instuurt. Deze functies – overigens al veel langer aanwezig op de concurrentie van de Model S – worden mogelijk gemaakt door de auto uit te rusten met een ultrasone sonar, radar, en een 360 graden camera. We gaan er vanuit dat ze hiervoor bij Mercedes hebben geshopt, aangezien ze daar een contract mee hebben en er wel vaker onderdelen weghalen. (via Autoblog)

De autonome functie komt zowel naar de reguliere Model S als het 700 pk sterke acceleratiebeest, de P85D.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Er zijn geen reacties mogelijk.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.