Tesla Model S krijgt upgrade, inclusief 'Ludicrous'-mode
Grote vraag: gaat ‘ie in minder dan 3 seconden naar de 100 km/u?

Ja, dat doet ‘ie inderdaad, anders vragen we het niet, maar laten we bij het begin beginnen. Het accupakket van de Model S krijgt een upgrade naar 90 kWh tegen betaling van 3.000 USD. Volgens Tesla komt de EV daarmee zo’n 25 km verder dan de versie met het reguliere 85 kWh-pakket. De 85D, de versie met de grootste range, zou daarmee precies een afstand bereiken van 500 km bij een snelheid van 105 km/u.

Die specs maken het nog geen autobahncruiser, maar het begin is er. Bestaande klanten kunnen hun huidige Tesla gewoon upgraden, al raadt de fabrikant dat alleen aan als de huidige range echt een probleem is. Wel zo eerlijk.

Belangrijker en vooral leuker is natuurlijk de Ludicrous-mode. Dankzij een vernuftig staaltje elektronica, wordt voorkomen dat de accu onverhoopt oververhit raakt. Hoe dat precies werkt? We laten het woord aan Tesla:

While working on our goal of making the power train last a million miles, we came up with the idea for an advanced smart fuse for the battery. Instead of a standard fuse that just melts past a certain amperage, which means you aren’t exactly sure when it will or won’t melt or if it will arc when it does, we developed a fuse with its own electronics and a tiny lithium-ion battery. It constantly monitors current at the millisecond level and is pyro-actuated to cut power with extreme precision and certainty.

Dankzij deze ontwikkelingen kan het maximale ampèrage veilig worden verhoogd van 1.300 naar 1.500 ampère. Gevolg? Een 0-100 tijd in 2.8 tellen, waarmee de Model S de kwartmijl doet in 10.9 seconden. Voor de beeldvorming: Da’s even snel als een Ferrari 458 Italia of een Murciélago SuperVeloce. De topsnelheid blijft wel begrensd op 250 km/u, maar in de gestoorde modus bereikt de Tesla ‘m wel 20% sneller dan de reguliere Model S.

Nieuwe klanten betalen 10.000 USD om de Ludicrou- mode te kunnen gebruiken, snelheidsduivels die al een P85D aan de laadpaal hebben staan bestellen het pakket de komende zes maanden voor 5.000 USD + arbeidskosten. De Model S P90D heeft trouwens een elektromotor van 259 pk op de vooras en een exemplaar van 503 pk op de achteras.

Overigens blijft het nog even wachten op de Model X en Model 3. Tesla meldt in het persbericht echter dat de SUV binnen twee maanden voor het eerst geleverd gaat worden, waar we de Model 3 over iets meer dan twee jaar kunnen verwachten. Weinig nieuws dus, maar goed om even aan te stippen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

0-100 in 3.0. De 0-60mph gaat in 2.8 sec.

Maar een hele dikke upgrade weer lijkt me, tegen een prijs van 10.000 dollar wel te verstaan

Dus eigenlijk betaal je 10k voor een software update

Super gaaf! Kan niet wachten om de drag race video’s te bekijken!

Van de week nog eens elektrisch gereden. Je moet er gewoon iets mee hebben..

Voor mij is het gewoon niks.. Voet neer, een vreemde indirecte reactie en ineens gaat ie als een kanon, maar die kick krijg je er sowieso niet van en verslavend is het ook niet. Bij een benzine motor moet je toch een beetne werken en spelen met die versnellingen om een beetje lekker door te komen en als het lukt voelt het gewoon goed!

De pret is helemaal voorbij als je naar de range kijkt……

@lamborgfan: Maar, wel credits voor tesla dat je de mogelijkheid hebt om ke huidige auto te upgraden. Houdt ze toch nog een beetje waardevast

@lamborgfan: precies! Ik vind dat echt geweldig aan de Model S, je kan je ‘oude’ Model S gewoon upgraden en hoeft geen nieuwe volledige auto aan te schaffen als ze weer met een pittigere versie komen!

@lamborgfan:
Wat een gezeur om de range. Ik ken vrijwel niemand die 500 km per dag rijdt. Jij wel? Binnen enkele jaren is dit met nieuwe batterijtechniek makkelijk het dubbele. En dan laden met inductie. Auto parkeren boven een plaat en klaar.

@lamborgfan: auto’s met dat vermogen speel je ook niks, want: automaat. Plus die raken ook zo leeg. En dan huil je om de brandstofkosten en onderhoudskosten. Oftewel, de Tesla is gewoon uniek en niet vergelijkbaar met andere auto’s. Je kan er super relaxed mee rijden maar ook snel. Wederom uniek.

@lamborgfan:
“Voet neer, een vreemde indirecte reactie en ineens gaat ie als een kanon”

Dan heb je duidelijk niet in een Tesla Model S gereden want dat is “voet neer en zonder enige vertraging (mensen die niet opletten schrikken er zelfs gewoon van) liggen je organen op de achterbank…”.

“De pret is helemaal voorbij als je naar de range kijkt……”
Nog een duidelijke indicatie dat je niet in een Tesla gereden hebt. Geeft allemaal niet maar dit artikel gaat over Tesla dus blijf aub. een beetje “on topic”.

@fijnkonijn: er staan dan ook nergens dat hij in een Tesla heeft gereden.

@roppp: Hij probeert zijn beweringen over elektrische auto’s te ontkrachten. Neemt daarbij Tesla als voorbeeld.

@roppp: maar dit is een Tesla topic …

@roppp: nee dat is het nou juist. In een topic over, wait for it…
…Tesla komt hij met een verhaal vol negativiteit wat op de meeste andere EV’s slaat, maar niet op Tesla.
It just doesn’t make any sense. Het is alsof je in een topic over Nespresso gaat zitten mekkeren over hoe bagger goedkope automatenkoffie smaakt. Sorry maar zeg dan gewoon niks.

@lamborgfan: een electromotor reageert juist veel directer. Gewoon meteen. Niks eerst in toeren klimmen. Het is inderdaad vreemd maar dat is omdat we al 100 jaar aan brandstofmotoren gewend zijn die eerst in toeren moeten klimmen en flink moeten grommen voordat er wat gebeurd.

Hij moet een tesla motor maken. Dat zou gaaf zijn. Ik zag laatst een elektrische motor (de brammo) rijden in vleuten. Geen geluid en de berijder Had een hele grote grijns.

Laatst met een P85D gereden, echt waanzinnig!! Als iemand ooit in de “Superman” heeft gezeten in Walibi/six flags. Daar kun je het mee vergelijken. Alsof je wordt afgeschoten zonder verlies in koppel. Wauw echt wauw!

Ze zijn ongeveer even snel als een Bugatti Veyron nu, dus geef mij er maar 3, dan ga ik lekker Michel Perridon nadoen 😋

@jobberns: haha tot 100 wel ja, maar daarna vlakt het ook wel snel af. Dat is dan jammer.

@jobberns: haha. Feit is dat Perridon nog wel uniek is tov de rest van NL.

@thomasbol: Perridon heeft net zo veel te besteden als de rest van Nederland bij elkaar, zo kan ik ook uniek zijn (en geef hem groot gelijk).

Ik bied 5euro

Gadsie je zal net een P85D gekocht hebben, denk je even het mannetje te zijn komt er een P90D uit 😛

(Ik zie trouwens steeds vaker karige instap modelletjes op de snelweg, kleine velgjes enz. Die missen echt de uitstraling van het full-options model)

@Donstil: maar dat is dus het mooie van de Model S, je kan m upgraden!

@Donstil: men vindt 19 inch in het algemeen meer dan groot genoeg 😉 en ik geloof dat de 21″ bijna 5.000 euri kosten

@Donstil: ik hoorde dat P85D eigenaren voorlopig ook kunnen upgraden. Lijkt me niet echt zinvol overigens, die paar km extra.

Eerlijk is eerlijk, de specs zijn echt super!

@donstil,
Het lijkt er op dat Tesla ook achteraf deze update kan uitvoeren.

Insane modus heet ie toch?

Nooit geen Tesla voor mij!

@ghost: een tevreden klant dus

@ghost: altijd wel dus?

Doe mij er maar een die in 8 seconden naar honderd gaat een top van 170 heeft maar dan wel een bereik van 600 km. 85 Kwh kost mij 14,5€ met zakelijke stroom dus bij de huidige 400 km range zo’n 3,6 ct/km.

@kobus1967: 600km bereik krijg je niet per se door er een trage motor in te bouwen… Want als je rustig rijdt gebruik je ook niet de minimaal 300 pk wat de Tesla heeft…

@stfu: Correct, echter hebben elektromotoren wel degelijk een rendabel toerengebied en een niet rendabel toerengebied. Trage motor zal bv rendabeler zijn rond de 80 km/h waar een snelle motor rond de 100 km/h rendabeler is.

Toch liever een ferrari italia, meer emotie, neemt niet weg dat het bijzonder is wat ze doen maar auto’s die elektrisch zijn vind het maar niks…

Laat me raden, de P85d had een vanaf prijs van 114000,dus de P90d nog wel meer. Geef me dan maar liever een RS6

Benieuwd naar de restwaarde na 10 jr; hoe lang gaat zo’n accupakket mee?

@p993: restwaarde zal gering zijn. Maar hetzelfde geldt voor zeg een BMW 7 serie van 10 jaar oud en met 300.000 km gelopen. Ook daarvoor krijg je de bodemprijs en zal de auto waarschijnlijk worden ge-exporteerd

Ik zeg doen! Nu alleen nog een tesla ergens vandaan hale

@p993,
Er wordt 8 jaar garantie op de aandrijflijn en batterij gegeven. Tesla’s die al wat hoger in hun kilometrage zitten (300.000km+) blijken hun range beter te behouden dan verwacht. De range lijkt de eerste 10.000-en km’s het hardste af te nemen om daarna te stabiliseren rond de 95%.
Maar we zullen zien hoe dat ik 10 jaar tijd is.

AW bericht dat er een nieuwe Roadster komt in 2019

Hoe zit het inderdaad met de snelheid en je range?

Als je veel “gas” geeft, word je totale range dan ook minder als wanneer je rustig zou rijden?

En 25 km is niet veel vind ik en dat voor een whopping 3.000?

Denk dat het volgende stap zal zijn om een 125 model uit te brengen.

In km/u is het 3 sec trouwens, niet 2,8.

2.8! Dat is gruwelijk snel!

OW zo lekker het was al een droomauto en nu helemaal hopelijk kan ik er later ook eén betalen

Het was al een droomauto en nu al helemaal hopelijk kan ik er later ook eén betalen

Een zekering met electronica het moet niet gekker worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.