De aanpassing in de Model S software moet ervoor zorgen dat de EV beter om kan gaan met onverwachte netschommelingen tijdens het laden, veroorzaakt door bijvoorbeeld verkeerde bedrading.

Vorige maand vloog een Model S in brand tijdens het laden in een Californische garage. De brandweer denkt dat een oververhit laadsysteem van de Model S de brand heeft veroorzaakt. Dit heeft mogelijk gelegen aan kortsluiting bij de stekker in het 240 Volt stopcontact of de Universal Mobile Connector. Tesla zelf houdt vol dat er niets mis was met de auto of het laadsysteem.

De nieuwe functie op de Model S, genaamd “automatic charge current reduction”, reduceert de laadstroom met 25 procent zodra er een onverwachte netschommeling optreedt. Dit moet de EV beschermen, “zelfs als het probleem zich buiten de auto of laadelektronica bevind”, aldus de fabrikant. “Het zal de robuustheid en veiligheid significant verbeteren in de onwaarschijnlijke situatie dat de bedrading thuis, de laadpaal, adapter of snoer niet aan zijn opgegeven stroomcapaciteit kan voldoen.” (Via Green Car Reports)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Deze brand vond niet plaats in de Model S, dit begon in de bedrading van de garage.

Wat Tesla heeft gedaan is een extra bescherming in te bouwen tegen slechte bedrading BUITEN de S om zo een brand te voorkomen.

Dit verhaal wordt ook compleet uit verband getrokken, zo is er nu al iemand in Amerika die van zijn appartementencomplex zijn VVE niet meer mag laden in de garage vanwege dit verhaal. Complete onzin.

@widodh: maar feit is wel dat er in 2013 meer brandende Tesla’s in het nieuws waren dan normaal is. Er is iets aan de hand en deze verklaring van Tesla wekt niet de indruk dat hiermee het probleem helemaal onder controle is.

@mashell: Nee, nee, nee. Dat is het hele punt juist. Alles rondom deze branden is ver uit proporties geblazen. Ford heeft laatst nog een grote re-call gedaan ivm brandgevaar, maar daar hoor je bijna niemand over.

Omdat Tesla nieuw is wordt elk dingetje volledig onder de microscoop gezet en bekeken.

Deze actie van Tesla is puur een EXTRA veiligheid, maar is niet nodig indien de eigenaar zijn elektrische installatie gewoon veilig maakt.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.