Met de nieuwe accu krijgt een elektrische auto een range van bijna 650 kilometer.

Het “Electric vehicle extended range hybrid battery pack system” is een mond vol, maar dat hebben we graag over voor een actieradius die gelijk is aan een gewone brandstofauto. Tesla stelt een elektrisch-elektrisch hybride systeem voor dat gebruik maakt van twee verschillende soorten batterijen. De lithium-ion batterij levert het vermogen, terwijl de metaal-lucht batterij de auto op snelheid houdt tijdens lange ritten.

De metaal-lucht batterij is uiterst geschikt voor zijn taak dankzij de hoge energiedichtheid, maar lage vermogensdichtheid. Met zuurstof als een elektrode hebben deze accu’s een kortere levensduur bij regelmatig laden. Het voordeel is dat de meer voorradige elementen zink en aluminium de kosten flink reduceren.

Ook andere fabrikanten kijken naar de mogelijkheden van nieuwe soorten batterijen in EV’s. IBM werkt aan een lithium-lucht batterij die ruim 800 km range moet leveren aan een standaard elektrische auto. Ook Toyota evolueert de solid-state accu met een vervijfvoudiging in vermogensdichtheid, en wil deze rond 2020 op de markt brengen.

Voor voorlopig komen de batterijen voor Tesla nog van Panasonic via een vierjarig contract om cellen te leveren voor 80.000 voertuigen. Er wordt niet verwacht dat Panasonic – of Samsung – de metaal-lucht batterijen voor Tesla zullen produceren. Wie de aangewezen leverancier zal worden is nog niet bekend. (US Patent Office via Benzinga)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.