Model S
Een nieuwe instapper voor de elektrische sedan.

Het is vanaf heden mogelijk om de Model S als 60 of 60D te bestellen. Je begeeft je dan in een geknepen Model S. Via een softwarematige upgrade van 10.100 euro kun je na levering van de elektrische sedan overstappen op een 75 of 75D. Hiermee wordt het bereik met 19 procent vergroot. Een directe upgrade vanuit de configuratie kost 9.500 euro.

Een Model S 60 heeft een prijskaartje van 78.000 euro, of € 765 per maand (lease). De 60D mag weg voor 83.600 euro. De geknepen 60 kWh batterij heeft een theoretisch bereik van 400 kilometer. Een sprint naar de honderd duurt 5,8 (5,4 voor de 60D) seconden. De topsnelheid bedraagt 210 km/u.

Vooralsnog is enkel de Model S verkrijgbaar in de 60 kWh vorm. De Model X, die vanaf eind 2016 in Nederland zal worden geleverd, heeft nog steeds de 75D als instapper.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zal Volvo leuk vinden

@robert110: ik heb echt geen idee welke Volvo jij als concurrent ziet voor deze auto.
Ik denk eerder dat dit een alternatief is voor een loaded model 3

@hehe: ik denk dat hij bedoelt dat volvo niet blij zal zijn met de naam s60

@bombaliali: ok, helemaal niet aan gedacht.
De Model S is er ook al als 90, maar ik weet niet of Tesla zelf het ook als S90 typeert.

Elektrisch rijden is de toekomst.

@martinus: ja nu weten we het wel..

@martinus:

Ook zielig .. 13 jaar en nu al Alzheimer ..

@lincoln:

Ook zielig .. Spotten over een ziekte en zelf in de risicogroep zitten ..

@martinus: lorre lorre…koppiekrauw

Dus het verschil met de 75(D) is dus alleen wat code aanpassen, en dat voor € 10.000?? Je rijdt dus al met accu’s en drivetrain wat meer kan en voor die hardware betaal je, maar om er mee te kunnen wat je zou moeten kunnen moet je ff dik lappen. Beetje zielige actie van Tesla als je het mij vraagt.

@gforce: ik heb zo’n vermoeden dat Tesla de 60 ver onder hun winstmarge aanbiedt, dus het is vooral voordeel van de nieuwe klant dan voor Tesla. Anders weet ik ’t ook niet.

@stfu: wordt elke Tesla niet onder het winstmarge verkocht? Welk jaar hebben ze winst gemaakt?

@thomasbol: grappig maar onwetendheid hoort erbij. Er wordt gewoonweg meer geinvesteerd dan binnenkomt, daarom.. Of denk je dat de fabrieken, winkels en superchargers goedkoop zijn om te bouwen?

@stfu: jouw uitleg voegt niks toe aan mijn uitspraak. Feitelijk is er nog nooit winst gemaakt en wordt dus elke Tesla onder winstmarge verkocht. Hoe dat komt is natuurlijk logisch en niet gek.

@thomasbol: volgens mij is er een verschil tussen winst per verkochte eenheid en totale winst van het bedrijf.

Dus per auto wordt er misschien wel winst gemaakt, maar in de boeken is alles weggemoffeld in investeringen. Scheelt een hoop belasting bijvoorbeeld…

@gforce: misschien lagere kwaliteit accu? Als je upgrade kunnen ze hem onder de noemer “garantie” gewoon eerder vervangen.

Het is een tesla dus het zal wel een goede auto zijn

@martijn11: ik weet nooit of het sarcasme of cynisme is.

Kwestie van tijd voor een zwarte markt voor deze “softwareupdates” gaat komen, theteslabay.se

Hackers gaan dit vast niet voor een kwart van de prijs doen

@janmetdelangeachternaam: precies wat ik dacht. Moet toch ergens wel een slimme software junk te vinden zijn diendit voor je kan regelen

@ko4n: Denk dat je ook een juridische junk nodig hebt voor je garantie oa. Senor Musk wordt niet graag overruled op techgebied.

Na een softwarematige upgrade van 10k veranderen ze de 60 (D) in een 75 (D)? Kan iemand dit uitleggen? Zoals ik het nu begrijp is het dezelfde auto maar dan met softwarematige vermogensbegrenzing?

@gerwin420: is toch te gek voor woorden dat ze dit schaamteloos durven aan te bieden? Dus je bezit in feite gewoon een 75d met een regel code minder? Het is dus wachten op een slimme hacker die dit omzeilt

@treinrukker: je betaalt minder, dus dan krijg je minder. Zijn ook 1.4 TSI’s met bv 105 en 120 pk, zijn ook gewoon dezelfde motoren met wat software.

@treinrukker: Euhm, dit gebeurd al decenia… Bijna alle opties zijn software tegenwoordig en hoeven alleen maar bij de dealer aangezet te worden… BMW doet dit al 20 jaar, Mercedes ook.

Een softwaremarige upgrade, valt dat niet gewoon te hacken?

Want dan zie ik een goeie handel in goedkope 70/75D’s!

En wat is dan de instapprijs van een 75d Model S? Wel apart dat je voor software 10.000 euro moet betalen. Leuke opdracht voor hackers

@JamesBond007: een 75 is 87.500 euro. een 75D 93.100 euro

Misschien een raar idee, maar als ik op de Tesla site zie ik dat per uitvoering het vermogen en de range stijgen.

Erg leuk dat een Tesla zo snel is, maar daar heb je dus niets aan, want anders is de accu binnen no time leeg. Dus is het een idee om een Tesla Model S te maken met 200-250pk en een range van 600km?

Heb je een auto van 100k gekocht, kun je er niet eens fatsoenlijk mee op wintersport…

@willeme: met 600km houd het bij München ook op. Of je nu 1 of 2 keer bij laad, boeien!

@willeme: onzin, als je normaal rijdt boeit het niet of je nou 300 of 500 pk hebt. Dus heeft geen invloed op het bereik.

@stfu: Je begrijpt me verkeerd denk ik. Het is niet als eeuwige Tesla bash bedoelt ;-).

Is het ook mogelijk om een Model S te krijgen met weinig vermogen (dus minder zware remmen, aandrijflijn etc, lager gewicht) maar wel met een grotere range? Of moet je altijd bijbetalen voor die range en krijg je het vermogen bij voor al dat geld.

Nogmaals, 250pk is meer dan voldoende. Maar 600-800km range zou wel lekker zijn.

@willeme: volgens mij werkt dat niet zo, uitleg kan ik je niet geven..

@willeme: oh zo. Nou, accucapaciteit zorgt wel voor dat ie meer pks aan kan. Maar je krijgt het er vooral bij. Al heeft de P90D een sterkere motor achter.

@willeme: Elektromotoren gaan qua gewicht het verschil niet maken. Je koopt de Tesla met 1 of met 2.
En een 300pk elektromotor zal ook niet heel veel lichter zijn dan zijn 500pk broertje.
Je wil nog steeds je range houden: dus die batterijen heb je nodig: dat is veruit het zwaarste.

Op het moment je de 500 km met een lading wil rijden, zal je veel snelweg doen. Op de snelweg op normale snelheiden heb je die 500 pk niet nodig. Of die Tesla nou 500 pk of 300 pk kan leveren; hij zal niet meer verbruiken terwijl hij rustig op de snelweg zoeft. Op het moment je wel even snel weg wil zijn, zal de 500pk versie iets meer verbruiken; maar dat is al duidelijk.

@willeme: bij een elektromotor stijgen de kosten voor meer vermogen niet zo hard als bij een convebtionele motor. De beperkende factor is eerder het batterijpakket dat onvoldoende vermogen kan leveren. De kosten zitten in dat grotere batterijpakket. Dus meer range betekend grotere batterij en zonder veel extra kosten, meer vermogen.

Wut?! Dus in de 60 zit gewoon een 75kwh accu? Beetje vreemd dit.

Huh, ik dacht dat de sterkere varianten al lager zaten qua vanafprijs

@granlusso: Laatste jaren is model S flink duurder geworden. De 60 wordt in Amerika nu voor 66k dollars verkocht. Komt uiteraard nog tax bij. Als ik de model S van mijn vader gelijk configureer als bij aanschaf (2 jaar geleden) kom ik 20k duurder uit. Dan heb je wel een 90D ipv 85, maargoed.

Waarom dan niet gelijk de 75-75D kopen? Is die dan duurder ofzo?

@e34m5touring:
Ja! 75 kost 87.500 de 60 kost 78.000. Maar dat is juist de truc! Je denkt even 9.500 te besparen, maar als je na gebruik ervan erachter komt dat je toch net even te weinig km kan afleggen, dan kun je dus dat pakket kopen om je 60 naar een 75 om te toveren. Dat kost je dan 10.100 euro. Ofwel, dan ben je alsnog duurder uit.

@jamesbond007: €10100, dat is met de huidige benzineprijs zo’n 6800 liter, goed voor toch zo’n 68000-100000 km bereik…

@e34m5touring: kortom, wat je zegt: je kunt beter gelijk voor een 75-75d gaan:)

Is dit dan een auto zonder accu degradatie, er is immers altijd reserve wanneer je niet upgrade?

Bij benzine-auto’s gebeurt dit al jaren. Next.

@stephane8200: precies dit. Of dachten jullie dat er in de 118d (150pk), de 120d (190pk) en 125d (224pk) drie verschillende motoren lagen?

@stephane8200: ja joh? De benzinetank is standaard groot, maar pas als je de optie extra grote tank aanvinkt geven ze dat vrij?

Hoezo schande? Doen traditionele “brandstof” fabrikanten dit ook niet al lang gewoon met allerlei versies van hun motoren? Een 1.4 is toch ook met verschillende vermogens leverbaar? En zijn er veel chip-bedrijven??

@jpoers: dat zeg ik.

@stephane8200: dat is niet waar. Die verschillen wel degelijk.

@rudyv: neem een vorig model 116d, 118d en 120d. Of een ander model. Die zijn 90% hetzelfde. Omdat een Tesla geen draaiende motor(onderdelen) heeft is de toepassing van het principe hetzelfde.

Maar je hebt gelijk, hoor. Mensen schijnen dat belangrijk te vinden.

Mooie auto blijft het, maar dan wel gelijk de 75, en geen upgrade

Wat een rommel maken die Amerikanen toch. Vorige week (mee) gereden in een 4 maanden oude 90D en daarvan was de armsteun al afgebroken, de bekleding van de A-stijl zat los en het leer was op 4 plekken op 2 stoelen al gescheurd… En dat voor een auto van €120k.

@bmw335d: Dus, ik vat samen. Tesla (een wagen gemaakt met heel wat Mercedes onderdelen): armsteun los en uitgebroken; en het leder 4 (of 8?) keer gescheurd…. Ik ben geen speciale Tesla-fan maar dit klinkt ongeloofwaardig !! Ken zelf een veelrijder met 4 kinderen die ‘m ongeveer even lang had maar niets van dit alles dus. Zeer tevreden ervan.

@lowlow: Ik vertel je alleen wat ik met eigen ogen gezien heb. Welke conclusie of oordeel je eraan verbind dat is aan jou. Mijn opinie is dat de kwaliteit niet overeenkomt met het prijskaartje.

@bmw335d: en dat alles net na de garantietermijn zeker? Die boeven ook bij tesla.
Interieurs komen meestal van Johnson Control of Fauretia, net zoals bij alle andere merken. Beiden prima firma’s.

@hans12670: Het mogen dan wel prima firma’s zijn, als jij als Tesla zijnde niet goed in elkaar schroeft dan kan het nog kapot gaan of los gaan zitten/afbreken.

Wat is dus het verschil? Is de 60D op diesel?

@purepet9229: D staat bij Tesla voor vierwielaandrijving.

@purepet9229: D van Dual, als in: een tweede motor op de achterwielen…

Er reed een tesla op circuit Assen. 15 min was ie klaar kon die aan de lading:)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.