Tesla modelaanbod
Een aanzienlijke levensduur in kilometers, geen exorbitant prijspeil.

Het behoort tot een van de belangrijkste en tegelijk ook een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Het accupakket. Dat kan maar beter vrij van problemen zijn. Nog altijd bestaat er een wat onterechte angst dat een accupakket (te) snel de geest kan geven, als ware het een accu van een budgettelefoon. De praktijk wijst uit dat de levensduur heel behoorlijk is.

Verbetering is altijd mogelijk. Onderzoek waarbij Tesla betrokken is geweest, wijst uit dat het mogelijk is om accupakketten te produceren met een levensduur van meer dan 1,6 miljoen kilometer (1 miljoen mijl). Dat blijkt uit werk van lithium-ion accuvorser Jeff Dahm. Het gaat om accupakketten met enkel kristal nikkelmetaalhybride / kunstmatig grafiet (single crystal nickel metal hydride (NMC)/artificial graphite) als chemische samenstelling. Een nieuw soort, waarvan vooral onduidelijk is of het mogelijk is om te produceren in hoge aantallen, voor een acceptabele prijs.

Wel lijkt een nieuw soort accupakkettent aardig onmisbaar voor nieuwe vervoerscategorieĆ«n met elektrische aandrijving, te denken valt aan robottaxi’s, zelfrijdend deelvervoer en vrachtwagens. Daar is uithoudingsvermogen noodzakelijk. Ook in stationaire toepassingen is betrouwbaarheid en een lange levensduur gewenst.

De huidige batterijcellen van Tesla hebben een levensduur van 6.000 laadcycli, de nieuwe zouden minstens drie keer zo lang meegaan. (Via: greencarreports.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.