Destination charger in het struikgewas
Omdat het niet altijd draait om de weg ernaartoe, maar soms ook om de bestemming.

De Superchargers van Tesla zijn bij iedereen bekend. Met een Model S en Model X kan er gratis worden geladen, alleen mensen die hun Tesla na 15 januari hebben aangeschaft betalen voor de getapte stroom. Het houdt bij Tesla echter niet op bij snelladen. De firma van Elon Musk legt ook een netwerk aan met Destination chargers. Laadpalen die zijn te vinden op de bestemming, in plaats van ergens onderweg.

Vooral in Europa is de groei fors. Een jaar geleden ging de aanleg van Destination chargers in Europa van start. In december waren er 756 te vinden, deze maand stond de teller op 1524 laders. Wereldwijd was er een groei van 25 % over de afgelopen drie maanden.

In Nederland zijn vrijwel alle Destination chargers geplaatst bij hotels. Ook is er één te vinden bij een mannenmodeknaller ergens ten oosten van Apeldoorn, waarvoor een zekere Hans Kraaij junior wel eens heel veel reclame maakt op de radio waarvan de reclames wel eens langskomen op de radio.

De laders leveren een vermogen van maximaal 22 kW en hebben een gangbare Type 2-aansluiting. Het verschil met het netwerk van publieke laadpalen is niet enorm groot. Die zijn er ook met eenzelfde vermogen, hoewel er vaak met 11 kW of minder wordt geladen. (Via: electrek.co)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In Europa heeft elke Tesla gewoon de Mennekes aansluiting, dus daar kunnen veel andere auto’s gewoon laden, dus is het meer afhankelijk van of er een bordje staat of het alleen voor Tesla’s is, geen technische beperking.

“Het belangrijkste verschil is dat de er bij de Destination chargers sprake is van Tesla-parking only omdat Tesla’s eigen connector wordt gebruikt. Daarmee is de kans direct een stuk minder groot dat er een plugin-hybride staat te laden”

Dat klopt voor geen meter. Sorry Stekkert maar nu sla je de plank mis. Het zijn doodnormale 7.2 , 11 of 22 kW laadpalen die alle Type-2 compatibele auto’s ter beschikking staan. Die Hotels etc. hadden die vaak al en hebben zich bij Tesla aangemeld zodat ze op de navi-display zichtbaar zijn als een soort PIO. That’s all.
Ze zijn niet “Tesla only”. Ook niet technisch.
Ze zijn wel bijna altijd “alleen voor gasten” van het restaurant of hotel maar dat was altijd al zo.

@fijnkonijn: dank voor de aanvulling, het is inmiddels aangepast. Geen idee hoe ik erbij ben gekomen. Hoewel, in een zeker verleden bij een leasemij heb ik wel wat Tesla-kilomters gemaakt. Ik meen me te herinneren dat die op kantoor niet aan een laadpaal met Type 2-aansluiting hingen maar aan een paal met Tesla’s eigen connector of een Amerikaanse standaard. Dat zal ik nog eens nazoeken.

@stekkerkoning:

Hoi, Tesla heeft geen eigen connector buiten noord America. In Europa hebben ze de normale Mennekes Type2 standaardaansluiting zoals iedereen die moet hebben.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.