Aan de vooravond van de uitlevering van de Model S, de volledig elektrische sedan van het Amerikaanse merk, zijn de kwartaalcijfers bekend gemaakt. Aangezien de Roadster uit productie is wordt er momenteel weinig verkocht bij de Tesla-dealers, maar de verwachtingen zijn hoopvol.

Tesla leed in het eerste kwartaal van 2012 een verlies van $89,9 miljoen dollar (€70 miljoen) en de omzet nam met 38% af tot 30,2 miljoen dollar (€23,3 miljoen). Toch moet het merk in 2013 winstgevend worden en de komst van de Model S is daarmee zeer belangrijk voor het merk. In een conference call gaf CEO ELon Musk aan dat er al meer dan 10.000 orders binnen zijn voor de Model S, en dat ze ruim 1.000 stuks van de Model X op voorhand hebben verkocht. De doelstelling om volgend jaar winst te maken werd dan ook herhaald.

Over de onlangs aangekondigde deal met Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en Smart, zei Tesla’s CFO Deepak Ahuja dat de opbrengst groter is dan alle voorgaande deals met externe partijen. Die samenwerkingen brachten Tesla al 280 miljoen dollar op, het project om een Mercedes van een elektrische aandrijflijn te voorzien zal dus nog meer geld in het laatje brengen. Welke Mercedes in 2014 met Tesla-techniek op de markt komt is alleen nog onbekend. Ook op de autosalon van Genève kon Elon Musk niet aan Groen7 verklappen om welk model het gaat, dat houden ze dus nog angstvallig geheim.

Voor de early adopters van de Model S in de VS is er goed nieuws, want de uitlevering van de elektrosedan is met een maand vervroegd van juli naar juni. Iets wat erg opmerkelijk is, aangezien de NHTSA nog geen oordeel over de Model S heeft kunnen vellen. Deze Amerikaanse overheidsdienst, vergelijkbaar met de RDW, moet eerst een crashtest-oordeel over de Model S afgeven. Tesla mag pas auto’s verkopen als ze het traject van de NHTSA hebben doorlopen.

Musk zei hierover: “I do not know where we are in the [NHTSA testing] queue. We are very confident that it will be a five-star safety rating, the safest car on the road. We have certain architectural advantages, like a much longer crumple zone in the front because we don’t have to make room for an engine.”

Lees hier meer over de prijzen en specificaties van de Tesla Model S.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.