Zonder batterijen, geen Tesla Model S. Hierdoor daalde de koers gisteren met een extra -14,5 procent.

Het contract met Panasonic, Teslas leverancier van lithium-ion cellen, is onlangs verlengt. Echter, de afspraken gaan pas volgend jaar in. Tot die tijd is de vraag hoger dan de Japanse fabrikant kan leveren. Dit nieuws leverde gisteren een koersdaling op van -14,5 procent, bovenop de -11 procent veroorzaakt door tegenvallende verkoopcijfers.

Panasonic zal een groot aantal cellen moeten produceren om de droom van Elon Musk te kunnen verwezenlijken. Het doel om 500.000 EV’s per jaar te bouwen vergt een groot deel van het wereldwijde lithium-ion batterijaanbod, inclusief computers en mobiele telefoons.

Daarom overweegt Tesla de bouw van een mega-accufabriek. Normaal voegen zij de lithium-ion accu’s samen tot één batterijpakket, die onder alle omstandigheden – ook tijdens het laden – de optimale temperatuur behoudt. Nu wil Elon Musk de wereldwijde lithium-ion productie evenaren in één fabriek:

If we were to produce 500,000 [cars], we need cell capacity commensurate with that. That might be more, or at least on par with, all lithium ion production in the world today. We’re in the process of figuring that out. There might need to be some giga-factory built. […] Raw materials are not an issue. I would not worry about lithium supply. The main constituents, by weight, are nickel, cobalt, aluminum, then lithium.

De fabriek zal draaien op zonne-energie en Musk belooft dat er geen giftige stoffen het gebouw zullen verlaten. Wanneer de constructie plaats zal vinden is niet bekend, maar met het derde model voor de deur is enige haast geboden. (Via Automotive News)


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.