Tesla Truck
Na Amsterdam-Zuid en Mars moet nu ook de Brennerpas het domein worden van Elon Musk.

Tijdens een TED-talk gisteravond liet Elon Musk een eerste plaatje zien van een volledig elektrische vrachtwagen, een ‘semi’ zoals ze dat noemen in Amerika. De vrachtwagen zou echter niet alleen op het scherm bestaan, Musk stelt zelfs al even met het ding over de parkeerplaatsen van Tesla te hebben gereden.

Hét grote voordeel van elektrische aandrijving is -los van de lagere uitstoot- is het surplus aan koppel dat al vanaf stilstand aanwezig is. Momenteel zijn vrachtwagens voorzien van grote zes- of achtcilinder dieselmotoren die dankzij een fors slagvolume zo veel mogelijk koppel produceren. Diesel waarop de trucks dankzij grote brandstoftanks zo 1000 kilometer kunnen rijden alvorens ze weer moeten bijtanken. Dat is dan ook de grote vraag: hoe ver kan Tesla’s vrachtwagen rijden alvorens weer aan de stekker te moeten. Juist in dit segment is de range belangrijker dan waar ook en willen beroepschauffeurs (en vooral hun klanten) niet langer stoppen/rusten dan strikt noodzakelijk.

Het plaatje zelf verschaft nog niet al te veel duidelijkheid. Ja, de vrachtwagen ziet er futuristisch en gestroomlijnd uit, maar futuristische concepten hebben de bekende vrachtwagenfabrikanten zelf ook al getoond. Het is natuurlijk vooral de techniek waarnaar we benieuwd zijn. Daarnaast kennen we ook al de One van Nikola, eveneens een Amerikaans bedrijf dat de vrachtwagen wil elektrificeren en ook zij kiezen voor een gladde en gestroomlijnde cabine (onder).

Nikola

Overigens wil de EU de maximale lengte voor vrachtwagens verhogen, waarbij de maximale lengte van de laadruimte niet mag toenemen. Dit om fabrikanten te helpen gestroomlijndere en zuinigere vrachtwagens te ontwikkelen.

UPDATE: het is officieel, dit is de Tesla Semi!


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dat de EU de lengte wil verhogen is een goede zaak! Binnen de huidige wetgeving mag je eigenlijk alleen maar blokken dozen, en dat is ook precies wat we zien.

@dutchdriftking: je mag ook een gestroomlijnde cabine maken, alleen gaat dat ten kosten van de laadruimte als je binnen de maximale lengte wilt blijven.

@vroaaar: En daarom wordt de totale lengte dus verlengd 😉

@granlusso: met de beperking dat je die dan dus weer niet mag gebruiken voor extra laadcapaciteit…

Een elektrische roadtrain in de Outback van Australië, het is dat de zon er bijna altijd schijnt, maar qua range wordt dat met stekkeren vrij lastig. Heel het dak van de catle trucks vol met zonnepanelen?

@marinepower: ik ben geen zonnecellen specialist maar daar ga je het misschien een kilometertje mee trekken. Hoe dan ook is het natuurlijk een goede ontwikkeling. Ik denk dat een hybride truck die in de stad elektrisch rijdt ook al een prima stap in de goede richting is. Daar rijden er al een aantal van rond.

Ik snap überhaupt niet waarom de conventionele vrachtwagens niet gestroomlijnd zijn.

@mikkeloentje: omdat ze in totaal 18.60 meter mogen zijn. Meer stroomlijn=minder laadruimte=minder centjes voor de baas. Daarom had je vroeger de volumecombi’s waar je amper in kon zitten

@draadloos: Maar dat verklaard zo’n platte voorkant toch niet?

@mikkeloentje: jawel, een meer aerdynamische voorkant zou langer zijn en dus minder ruimte in de 18,60 meter voor de vracht overlaten.
Overigens zijn die vrachtwagens nu al meer gestroomlijnd dan je zou denken.

@mikkeloentje: kijk naar de mack trucks of een daf

@mikkeloentje:
Dat zijn ze juist wel, al jarenlang, alleen zie jij de stroomlijn niet maar iedere moderne trekker zit vol met spoilers en andere aerodynamische truucjes, zo zitten er tegenwoordig wegklapbare spoilers tussen de zijkant van de cabine en de trailer, zijn de spiegels en voorbumper ontworpen in de windtunnel.

Ik ben zeer benieuwd hoe deze truck eruit ziet en hoe deze gaat presteren.
Tesla doet het goed op de automarkt maar ik denk dat dit (zeker voor nu) nog een stap te hoog is voor dit segment.
Hoewel elektriciteit langzaamaan zijn intrede maakt in de transport sector heeft het zijn nut nog niet echt bewezen(actieradius is nog niet voldoende en ook de betrouwbaarheid valt is nog niet zover), zo rijd Heineken al een tijdje met volledig elektrische vrachtwagens in de binnenstad maar staan deze meer stil door storingen dan ze daadwerkelijk rijden. Ook ben ik best benieuwd hoe Elon denkt te kunnen concurreren met de jarenlange ervaring die de huidige merken hebben in deze sector. Ik geloof best dat elektrisch rijden de toekomst is maar voor deze markt is dit (voorlopig) te hoog gegrepen.

@biohazardracer: goede analyse hoor…. je moet toch ergens beginnen?

@amg65: natuurlijk moet je ergens de stap durven te zetten 😉 ik juich dat persoonlijk ook alleen maar toe.
Alleen is er nog zeer weinig bekend over de prestaties van elektriciteit in dit segment, bijv: levensduur/slijtage van de accu’s en elektromotors bij een GVW van -40 ton, wat voor accupakketten Moet je gaan gebruiken om een goede en realistiche actieradius te krijgen. Ik ven gewoon zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

@biohazardracer: Goed punt inderdaad, alleen wordt de concurrentie het grootste probleem gok ik, die hebben hun after-sales punten voor service al jaren gevestigd, waarbij Tesla nog (bijna) geen ervaring heeft met de markt en ook niet met het specifieke onderhoud. Desalniettemin vind ik het een interessante ontwikkeling.

@biohazardracer: Exact dit werd ook gezegd voordat de Model S op de markt kwam.

@metalmike: bedrijven met jarenlange ervaring hebben meestal last van (de wet van) “de remmende voorsprong” die ze in die jaren hebben opgebouwd met incrementele verbeteringen van bestaande concepten. Een nieuwkomer op de markt begint met een blanco vel papier en heeft geen last van bedrijfsblindheid.

Als er geen kans van slagen was, had hij het niet op dearkt gebracht. Ik denk juist dat er veel meer plaats is voor een enorm accupakket met een behoorlijke range. Daarnaast moeten vrachtwagen chauffeurs om de 4,5 uur pauze nemen van 45min en nuet neer dan 9 uur per dag rijden. Als je in deze stoptijden oplaadt, moet dit makkelijk te doen zijn. Bij aankomst kun je weer opladen tijdens het laden en lossen. Wat velen niet begrijpen is dat de filosofie anders is bij een elektrische auto. De auto/vrachtwagen staat meer stil dan dat hij rijdt. In deze tijd dien je te laden.

Er staat ‘H2’ op dus misschien gaat die op waterstof knallen?

@benvan: dat is de One van Nukola, niet van Tesla. Die heeft inderdaad waterstof.

2 ton laadvermogen ivm 26 ton wegend accupakketje om Dortmund te kunnen halen.

Maar in europa zijn de bochten nogsteeds te kort,
Ookal veranderen ze de maximale lengte.

Ik ben benieuwd hoe de trucks er na verloop van tijd eruit gaan zien, ik verwacht zoiets als in de film “Logan”. Autonome platte wagen met een container erop.

Gelukkig kom ik wel iets verder met een tank diesel. Met 700 liter is reëel gezien 2100 / 2400 km haalbaar.

Vrachtwagen chauffeurs mogen maar 9uur of 10 rij uren op een dag maken. En als je dan gaat rekenen dat we maar maximaal 90 mogen (in het buitenland) kunnen we maximaal 900km op een dag maken en dan zijn we verplicht om 9uur of 11uur stil te staan dus denk dat er veel mogelijk is

Nou maar hopen .
dat ze een ludicrous inhaalmodus van enkele seconde hebben .
zodat ze elkaar eens fatsoenlijk kunnen inhalen .
want het verbieden doet chauffeurs toch niks .

@st33fie: om deze Opmerking moest ik toch wel even lachen 😂

Nieuwe Volvo FH460 bij ons op de zaak heeft een 600 liter tank links en 500 liter Ad Blue rechts.
Even uitgaande van 1 op 4 kom je dan toch op ruim 4000km voordat je weer moet tanken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.