Het in Duitsland gevestigde Evonik Industries heeft op het CAR-Symposium 2012 in Bochum de Elise-E gepresenteerd. Wederom een omgebouwde Lotus naar het voorbeeld van Tesla. Een gewicht van minder dan 1.000 kg en een 150 kW sterke elektromotor bij de achterwielen zorgt voor een acceleratietijd naar de honderd van slechts 4,4 tellen.

Evonik heeft geen ambitie om een grote speler op de automarkt te worden, maar ze laten door middel van deze showcase graag zien wat ze kunnen op het gebied van chemicaliƫn. De Elise-E is namelijk voorzien van lichtgewicht componenten, zoals lichtere banden en plexiglas in plaats van conventionele ruiten. Mede hierdoor blijft het gewicht onder de 1.000 kg. De topsnelheid ligt op 200 km/u.

De stroom wordt geleverd door een in eigen huis ontwikkeld accupakket, waarvan Evonik claimt dat het een nieuw soort technologie herbergt (CERIO storage technology). De lithium-ion accucellen zijn hierbij voorzien van een keramisch membraan, dat extreme hitte kan weerstaan en vele malen dunner is dan conventionele membranen. Dit zou weer resulteren in een hogere energiedichtheid en een lager gewicht van het accupakket.

De op een Lotus gebaseerd EV beschikt daarnaast over een koolstofvezel sandwich-structuur, wederom zelf ontwikkeld door Evonik, waarmee het 70% lichter is geworden dan een stalen constructie. Al met al konden de aanpassingen niet voorkomen dat de elektrische sportwagen bijna 300 kg zwaarder weegt dan een reguliere Lotus Elise. Tegelijkertijd is deze conceptauto wel weer zo’n 300 kg lichter dan een Tesla Roadster, en daar zal het ze om te doen geweest zijn.

Over productieplannen of de actieradius is vooralsnog niets bekend gemaakt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.