Deze maand komt de Model S op de markt in China. Is dit een goede zet?

Ondanks pogingen om de luchtverontreiniging terug te dringen, is de elektrische auto in China niet echt populair. De ontwikkeling staat (voornamelijk dankzij subsidies) niet stil, maar er worden meer EV’s geëxporteerd dan er in eigen land worden gekocht. Het is pas recent dat de eerste elektrische huurauto’s beschikbaar zijn gesteld.

Echter, Elon Musk hoopt dat de Model S een succes zal worden in China. Luxe automerken als Porsche, Mercedes en Audi zijn populair in China en de overheid zet alles op alles om de elektrische auto in het straatbeeld te krijgen. Tesla kan hier goed op inspelen, en dit doen zij dan ook groots. De eerste showroom staat gepland voor Beijing en moet drie keer zo groot worden als hun Amerikaanse showrooms. Musk verwacht dat er minstens 5.000 Model S’en worden verkocht in Azië, maar dat kan volgens hem een veel groter aantal worden omdat China een soort “wild card” is.

Sceptici zien de stap naar het verre oosten als een enorm risico. Het voornaamste probleem dat hier wordt aangekaart is het gebrek aan een goede laadinfrastructuur. Daarnaast beidt China geen subsidies of andere aanmoedigingen voor geïmporteerde elektrische voertuigen. Theodore O’Neill van Litchfield Hills Research ziet de Chinese markt niet een belangrijke invloed hebben op de verkoopcijfers van Tesla in de komen 18 tot 24 maanden. “I’m far more concerned that the Chinese will take a Model S, tear it apart and knock it off.” (Via Mercury News)

UPDATE: De uitbreiding naar China wordt tegengewerkt doordat de naam ‘Tesla’ daar al van iemand anders is. Zhan Baosheng registreerde de naam in 2009 in 12 categorieën, inclusief verschillende vormen van transport. De merknaam ‘Tesla Motors’ werd afgelopen mei gekocht van Qiao Weiwei, maar deze mag niet worden gebruikt voor auto’s en bijhorende onderdelen. Voor de volledige rechten zal een flink bedrag betaald moeten worden. Baosheng heeft een bod van 326.000 dollar gekregen, een honderdste van wat hij in gedachten bleek te hebben. Tesla zou erover denken om de naam “Tuosule” te gaan gebruiken voor hun auto’s in China.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“I’m far more concerned that the Chinese will take a Model S, tear it apart and knock it off.”

Onzin argument! Als die Chinezen hem willen slopen en kopiëren, dan kopen ze er gewoon ééntje. Ga er maar vanuit dat alle grote westerse autofabrikanten dat ook gedaan hebben.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.