Met ingeschakelde Autopilot rijdt het veiliger dan zonder. Wat boze tongen ook mogen beweren.
Tesla Model 3 Performane

Geleidelijk wordt Tesla’s Autopilot steeds geavanceerder. Dat is onvermijdelijk, aangezien het de bedoeling is om tegen het einde van het jaar volledig zelfrijdende robottaxi’s los te laten op de Amerikaanse wegen.

Het mag geen wonder heten dat de Autopilot behoorlijk capabel is en zich weet te bewijzen als safety feature. Dat wordt door Tesla gestaafd met een heus rapport. Tesla meldt dat met ingeschakelde Autopilot er eens in de 4,68 miljoen mijl (7,53 miljoen kilometer) een incident is. Staat de Autopilot uit, maar zijn de veiligheidsvoorzieningen geactiveerd, dan is er eens in de 1,99 miljoen mijl (3,20 miljoen kilometer) een incident. Iedereen die het zelf beter meent te kunnen komt bedrogen uit. Met uitgeschakelde hulpmiddelen blijkt te kunnen worden gerekend op een ongeval per 1,42 miljoen mijl (2,29 miljoen kilometer). Nog altijd beter dan het Amerikaanse gemiddelde, dat ervan uitgaat dat zich iedere 479.000 mijl (771.000 kilometer) een ongeval voldoet.

Wel is het een logische gedachte dat de Autopilot hoofdzakelijk wordt gebruikt op snelwegen, waar ongelukken minder talrijk zijn dan in het vaak hectische stadsverkeer. Dus de goede cijfers voor de hoogstgeavanceerde cruise control zijn goed verklaarbaar. (Via: teslarati.com)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.