Model S’en die tussen 10 mei 2013 en 8 juni 2013 zijn gebouwd hebben mogelijk een defect.

Een montagebeugel van de linker achterstoel zou niet goed vast zitten. Hierdoor kan Tesla niet garanderen dat de rugleuning in de juiste positie blijft tijdens een ongeluk.

De beugel zit zowel genageld als gelast aan de carrosserie. Eén van de twee zou voldoende moeten zijn, wat geheel in lijn is met het voornaamste doel in het design van de Model S: maximale veiligheid. Echter, door “aanpassingen aan de uitlijning van de carrosserie” komt het bevestigingspunt niet goed uit. Hierdoor is in een aantal auto’s het gelaste stuk verzwakt. Tesla roept op om vooral niet in paniek te raken en ligt toe:

The weld has not actually detached on any car
There have been no customer complaints
We are not aware of any injuries or near injuries
No regulatory agency brought this to our attention

Desondanks is het verstandig om in het kader van de veiligheid het beugeltje te versterken in de auto’s die gedurende deze periode zijn gebouwd. De Model S’en die nog in de fabriek stonden hebben de reparatie al gehad, dus de terugroepactie geldt alleen voor auto’s die tussen medio/eind mei en begin juni zijn geleverd. Het gaat hier om 1228 stuks en is daarmee ook de eerste terugroepactie in de geschiedenis van de Model S.

Eigenaren van een Model S die tot deze groep behoort zal de komende dagen een bericht krijgen voor een afspraak om de auto op te komen halen. De eigenaar hoeft dus niet zelf de Model S naar het service centrum te rijden. Indien gewenst kan er een leenauto worden gegeven, maar de reparatie zal niet langer dan een paar uur duren.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.