Tennet
TenneT en The New Motion gaan dit jaar duizenden elektrische auto’s inzetten om bij te dragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet. De toename van elektriciteit uit duurzame bronnen als wind en zon zorgen ervoor dat er vaker moet worden bijgestuurd zodat het elektriciteitsnet in balans blijft.

De stabiliteit van het net is belangrijk om storingen of uitval van elektriciteit te voorkomen. Het is de taak van TenneT te zorgen voor een stabiele frequentie van het elektriciteitsnet. Hiervoor moet het aanbod van elektriciteit exact overeenkomen met de vraag. Op elk moment, real time, moet ervoor gezorgd worden dat er geen overschotten of tekorten ontstaan. Op het moment dat vraag en aanbod uit balans dreigen te raken, zorgt TenneT ervoor dat centrales extra of juist minder elektriciteit leveren met zogenoemd primair reservevermogen. Elektrische auto’s gaan deze taak deels overnemen.

Voor The New Motion is het benutten van de flexibiliteit die elektrische auto’s kunnen bieden aan het energiesysteem vanaf het eerste begin een onderdeel geweest van de visie. De auto is naast een vervoermiddel ook een opslagmiddel voor elektriciteit. Ieder laadpunt is daarom uitgerust met de mogelijkheid om de laadsnelheid geautomatiseerd, centraal aan te sturen. Hiervoor werkt The New Motion samen met Nuvve, een Amerikaans bedrijf dat deze technologie eerder al demonstreerde in de VS. De levering van frequentieondersteuning is een eerste stap. Als het gebruik van de slimme meter is doorgevoerd zijn er nog veel meer mogelijkheden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Over mijn lijk.
Denk je “over X minuten is het laden klaar dus ik snabbel nog ff een gehaktbal bij de snackbar”, denkende dat je auto vol is als je terugkomt. Kom je bij je auto, hebben die kloteklappers in de tussentijd de laadsnelheid terug zitten schroeven en is je batterij niet voldoende vol.

Zo gaan we van snel laden dus naar “geen idee hoe snel” laden.

Waar ik nog feller tegen ben is dat op een gegeven moment de mogelijkheid onstaat om lading, uit jouw EV’s batterij, weg te halen (ontladen) en op de grid te plaatsen omdat iemand dat nodig vind. Kom je bij je auto omdat je weg wil, is er lading verdwenen. Je gaat toch ook geen benzine uit een tank van auto’s lopen halen omdat ze ergens anders peut nodig hebben…
Het zal me aan m’n bibs roesten dat je er een vergoeding voor krijgt, het gaat mij er om dat extra keren ontladen (niet vanwege rijden maar de grid ontlasten) de levensduur van *jouw* batterij verkort.
Koop je een auto met een batterij die 10 jaar zou moeten meegaan bij normaal gebruik, blijkt de levensduur minder te zijn omdat jarenlang vaker is ontladen als jij hebt gedaan door te rijden.
Dat is analoog aan een systeem dat de motor van je benzine of diesel-motor vaak laat draaien waardoor de daadwerkelijke draaiuren veel hoger ligt als jij hebt gereden. Dat kan gewoon niet.

Dit soort systemen kan ik echt niet waarderen. Het zijn verkrampte en dure pogingen om een probleem op te lossen dat ze op een ander vlak moeten aanpakken. Niet de eindgebruiker gaan lopen lastigvallen en zijn/haar eigendom aan extra slijtage of andere nadelen blootstellen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.