Fisker Automotive kan hun federale lening niet terugbetalen. Om het gat te dichten wil het Amerikaanse Ministerie van Energie deze lening direct of via een veiling gaan verkopen.

In september 2009 kreeg Fisker een lening van 529 miljoen dollar (396,5 miljoen euro) uit een fondsenpot van het Ministerie van Energie. Hiervan werd 192 miljoen dollar gebruikt voordat de fabrikant het geld niet meer kon terugbetalen en de kredietlijn in mei 2011 werd bevroren. Fisker draaide ongeveer 1 miljard dollar verlies tussen 2008 en 2012.

In maart 2013 verliet kapitein Henrik Fisker het zinkende schip, om een maand later aan te moeten zien hoe zijn voormalige werknemers in grote getale werden ontslagen faillissementsadvocaten verloren pogingen doen om van de torenhoge schuld af te komen. Slechts 21 miljoen dollar zou zijn terugbetaald aan de overheid.

Er zijn een aantal investeerders ge├»nteresseerd in de overname van het merk ‘Fisker’ en de Karma, maar van een concrete overname lijkt nog geen sprake. VL Automotive (bekend van voormalig GM vicevoorzitter Bob Lutz) deed een bod van 20 miljoen dollar, de Pacific Century Group zou onder begeleiding van Henrik Fisker tussen de 25 en 30 miljoen dollar hebben geboden, en ook een Duitse groep investeerders onder leiding van Ingo Voigt heeft 25 miljoen dollar in de schaal gelegd. Of de Chinese Wanxiang Group hier nog overheen wil gaan is niet bekend, maar het zal nog steeds een fractie zijn van wat het bedrijf anderhalf jaar geleden waard was.

Van alle gegadigden lijkt Voigt en co. de meest oprechte. Vorige week liet hij via Facebook weten dat de groep een bod heeft gedaan “inclusief een ondertekende intentieverklaring en een korte presentatie van het herstructureringsplan”. (Via Automotive News)


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zou toch zonde zijn als dit mooie merk weer verloren gaat….

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.