De elektrische Nissan Leaf lijkt ongeschikt als kilometervretende taxi. Tenminste, in Japan gaat het goed mis met de accucapaciteiten van een Leaf-vloot.

Twee jaar geleden werd in het Japanse Osaka een vloot van vijftig Nissan Leaf-taxi’s ingezet. Het was een deal tussen de autofabrikant, de overheid en meer dan dertig taxibedrijven. Een uitkomst in de overvolle straten, waar de Toyota Crown nog altijd de dienst uit maakte als meest voorkomende taxi. Het inzetten van een vijftigtal deels gesubsidieerde Leafs was een welkome aanvulling, taxichauffeurs roemden het soepele rijgedrag en waren – uiteraard – zeer te spreken over de lage stroomkosten.

Een taxichauffeur, door Japan Today geciteerd, was aanvankelijk dan ook erg positief over het e-rijden:

“The electric power is far cheaper than outlays for gasoline, and there are few mechanical failures. Eventually we’re certain that EV taxis will become the most common type on the road.”

Maar de meningen over het gelauwerde EV-taxivervoer zijn twee jaar later bijgedraaid in Osaka. In de nasleep van de kernramp in Fukushima zou het vertrouwen in elektriciteit als schone brandstof zijn gedaald. Het feit dat de lithium-ion batterijen in de Leaf een goede 24 maanden na de start niet meer optimaal presteren, is ook een reden voor veel EV-taxichauffeurs om vraagtekens bij de Leaf als taxi te stellen. De praktijkrange van 100 km zou in bepaalde gevallen gehalveerd zijn, zo claimt een chauffeur:

“When the cars were new, you could drive about 100 kilometers on a full charge; but after two years of use, their maximum range is down to about one half of that. So you have to refuse passengers who request long trips.”

Chauffeurs grijpen nu naar middelen als het uitschakelen van de verwarming, en hebben dekens bij de hand, evenals chemische handverwarmers. Alles om de range te kunnen rekken.

Nissan Leaf-taxi in Osaka

Een bijkomend probleem is dat de laadtijd voor het snelladen enorm is opgelopen. De bewuste Leaf-taxi’s gaan meerdere keren per dag aan de snelladpaal – soms wel zes tot zeven keer – en dat duurde in het begin slechts 15 minuten. Tegenwoordig neemt het opladen 40 minuten in beslag, meer dan een verdubbeling.

De Leaf inzetten als taxi’s die zo’n 600 tot 700 km per dag afleggen lijkt daarom wellicht een brug te ver, want van reguliere Leaf-eigenaren die veel minder kilometers maken blijven dergelijke klachten uit. Ook het Amsterdamse TAXI-E wist met een vloot van 12 Leafs enorme kilometrages te rijden, namelijk 250.000 in het eerste half jaar van 2012. En die zoemen nog altijd rond zonder te morren.

Voor de taxibedrijven in Osaka zit er niets anders op dan de rit uitzitten, zo laat een executive van een van de taxi-exploitanten weten:

“To get the subsidy from the government, the deal was that we had to run the EVs for a minimum of three years. So we’ve got to stick with them for at least one more year, irrespective of how much business they generate”

Het is te hopen dat de Leaf 2.0 beter bestand is tegen extreem taxigeweld.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De elektrische auto op 100% accu heeft nog een lange weg te gaan. Zelf geloof ik er niet in. Waterstof lijkt mij de oplossing, mits we willen investeren daarin. Ja, idd, minder efficiënt en dergelijke, maar lost wel het grote probleem van batterijen op.

@Bilskrot: Probleem is juist dat we minder energie moeten gaan gebruiken. Door waterstof te gaan gebruiken los je dat niet op.

Wat je wil is een grotere accu die je limiteert.

Zeg een 100kWh accu die met software limitaties altijd tussen de 10% en 90% blijft.

Effectief heb je dan “maar” 80kWh tot je beschikking, maar wel een accu die een stuk langer mee gaat.

Overigens ligt het ook nog heel erg aan welke techniek die je gebruikt. De ene Lithium accu is de andere niet.

Je zou er nog dieper op in moeten zien.
Waarom het in die praktijk mis gaat.

Wat deel is de oorzaak van de techniek.
En wat deel is door het handelen van de rijder.

Vooral het laad gedeelte b.v. (hoe ontladen en laden)
In zo’n taxi zou een standkachel op biodiesel of bio-ethanol beter zijn.
Warmte produceren is het bester gebruik van een brandstof.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.