Lader van Ecotap
Minder dieselkilometers, meer volledig elektrische kilometers.

Tot enige jaren geleden was de keuze voor diesel voor de gemiddelde taxiondernemer een no brainer. Maar de tijden veranderen. Een elektrische taxi is bepaald niet ongewoon meer. Op Schiphol is de standaardtaxi een Tesla Model S. In vele steden is de Nissan Leaf of Hyundai Ioniq een populaire keuze onder taxichauffeurs. Vaak met behulp van wat subsidie.

Ook het vervoersbedrijf Van Noot heeft de nodige elektrische taxi’s in de vloot. Er is onder andere gekozen voor de Opel Ampera-e. Dit vraagt om een goed functionerende laadoplossing, zodat de taxi’s zo snel mogelijk vol zitten, er zoveel mogelijk kilometers worden afgelegd en dus gewoon geld wordt verdiend.

Bij de vestiging in Amersfoort zijn er 40 laadpunten geplaatst, daaronder ook snelladers. De laadpunten zijn geleverd door Ecotap. De reguliere laadpunten kunnen overdag tegen een vergoeding worden gebruikt door omliggende bedrijven, aangezien er gedurende de werkdag voor de taxi’s wordt gekozen voor snelladen. Uiteraard wordt de beschikbare capaciteit slim verdeeld tussen de auto’s die worden opgeladen. Het gaat hier overigens om de auto’s die rijden voor Regio Taxi Eemland Heuvelrug, dat uitsluitend nog elektrische taxi’s heeft.

Het project is mede mogelijk gemaakt door het Nationaal Groenfonds. Banken achten een investering in een dergelijke, aardig onmisbare laadoplossing te risicovol.

Beeld: lader van Ecotap, via ecotap.nl


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.