De budget-auto die met veel bombarie in 2008 werd gelanceerd door het Indiase Tata heeft een aantal updates gekregen. Meer pk’s, een lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot. Alleen heeft het merk wel een probleem, en dat is dat de verkopen ver achter blijven. Tata had verwacht dat de Nano het stukken beter zou doen.

De Nana moest de auto worden die veel Indiërs eindelijk de mogelijkheid gaf om een auto te bezitten. Met een vanafprijs van omgerekend 1.800 euro was het een doorbraak in de autowereld. Zelfs in Nederland zijn er enthousiastelingen die de auto hierheen hebben gehaald. In het thuisland India zijn inmiddels 130.000 exemplaren verkocht. Dat klinkt veel, maar voor een land met meer dan een miljard inwoners stelt het eigenlijk weinig voor.

Nadat de productie was begonnen bleek dat de bouwkosten per auto hoger kwamen te liggen waardoor de verkoopprijs omhoog moest, en de verschillende Nano’s die spontaan in vlammen opgingen hielpen natuurlijk ook niet bepaald mee aan het imago. De zuinige Nano heeft nu echter een aantal upgrades gekregen. De spontane ontbrandingsproblematiek was al iets langer verholpen.

De uit aluminium opgetrokken tweecilinder met een inhoud van 624cc telt nu 38 pk, een plus van drie pk. Het verbruik daalde naar 4,08 l/100 km, hiervoor was dat nog 4,24 l/100 km. De CO2-uitstoot van 92,7 g/km is niet extreem laag, maar in een land als India kan een dergelijk vervoersmiddel de luchtkwaliteit ernstig verbeteren. Alternatieven voor de Nano – brommers, scooters en Vespa Ape-achtigen- stoten aanzienlijk meer uit.

Het interieur is ook verbeterd, aldus een woordvoerder van Tata. Verder maakt een rembekrachtiger nu deel uit van de standaarduitrusting en is de Nano in 10 verschillende kleuren te leveren.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Rembekrachtiging was niet standaard? 😀
LOL!

@vale46: Klopt, was tot voor kort een optie. 😉

Het uiterlijk help ook niet echt mee aan de verkopen denk ik zo… Het is wel een hele ruime auto hoorde ik.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.