De bekende 1 liter-auto van Volkswagen is bezig aan een van zijn laatste testfases en werd daarbij gespot in het snikhete Spanje. Te zien is dat de XL1 plug-in-hybride die hier de Sierra Nevada doorkruist voorzien is van LED-verlichting in de koplampen.

Onder de kap ligt een 800 cc tweecilinder dieselmotor met 47 pk die wordt bijgestaan door een elektromotor met 26 pk. De CO2-uitstoot ligt op 24g/km en het timide drinkgedrag zorgt voor een verbruik van 0,9-liter per 100 km. En daarmee zou de claim van een 1-liter-auto worden waargemaakt. De opvallende vorm geeft de XL1 een lage Cw-waarde van 0,19.

De testauto is aan de achterzijde niet voorzien van beschermende platen voor de achterwielen. Bij de productieversie die in 2013 in een oplage van maximaal 100 stuks op de leasemarkt komt is dat wel het geval, aangezien dit natuurlijk geen gezicht is. (bron: PistonSpy)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wauw, 100 stuks! Weer om de CO2 rechten ergens af te kopen of om te zeggen dat ze de zuinigste auto op de markt hebben?

Ziet er zonder die afdekplaten nog best goed uit. Alleen waarom slechts 100 produceren? Ik durf te wedden dat er best vraag is naar deze auto, ook al zou deze niet goedkoop zijn.

Je moet ergens beginnen natuurlijk. Het mag geen wonder zijn dat je met een dergelijke baanbrekende (want dat is het, of hij nou van VAG komt of niet doet niet terzake) auto eerst de markt aftast.

Of zag je de MINI E, BMW 1 ActiveE enz enz vanaf het begin de markt overstromen? Zo lang de vraag nog aangewakkerd moet worden zou het uit zakelijk oogpunt nogal dom zijn om er meteen tig voertuigen in te knallen.

Like it or not, de eerste generatie is als een paar voelsprieten voor het concern, in een later stadium zal er (mits de pilot slaagt) meer productie komen.

@sir_smokalot: Hoe je het ook stelt, het blijven er slechts honderd. Dat is schraalheid ten top.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.