Subsidies voor nieuwe elektrische voertuigen zorgen voor een reductie in tweedehandsprijzen en zijn een bedreiging voor de levensvatbaarheid van de toekomstige EV-markt.

Dit zijn de conclusies van een onafhankelijke pan-Europese studie naar de impact van EV-aankoopsubsidies. Een terughoudende markt van elektrische auto’s betekent al dat zij twee keer zo snel in waarde dalen als een gewone auto, zoals de Volkswagen Golf of Ford Focus. Het rapport van CAP Consulting, dat op de Frankfurt Motor Show aan fabrikanten zal worden gepresenteerd, laat zien dat de tweedehandsprijzen nog verder naar beneden worden gedreven door subsidies van de overheid.

CAP analyseerde de prestaties van de Nissan LEAF op de tweedehands markt van het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Italië en vergeleek de prijzen in landen met en zonder aankoopsubsidies.

Zij vonden een directe correlatie tussen hogere tweedehandsprijzen in Duitsland en Italië – waar er geen subsidies worden gegeven voor plug-in hybrides – en lagere prijzen in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, waar de aanschaf van een nieuwe auto wel gesubsidieerd wordt door de overheid. Zij zagen ook dat Frankrijk, het land met de hoogste subsidies, ook de laagste tweedehandsprijzen voor de LEAF heeft.

Het rapport concludeert ook dat het afschaffen van de subsidies het gat tussen nieuw- en tweedehandsprijzen groter zal maken en de toekomstige economische levensvatbaarheid van het kiezen van een nieuwe EV in gevaar zal brengen.

Overheidssubsidies voor de aankoop van nieuwe plug-in hybrides dient dus slechts om tweedehands elektrische auto’s goedkoper te maken. De auteur van het rapport, Mark Norman, vertelt:

Our analysis of used market values across markets with and without a subsidy clearly shows that grants are ineffective as a means of reducing ownership costs and, worse still, their inevitable eventual removal will cost new EV owners thousands in additional depreciation.

This is because the used value is now established in each market and when the subsidy is removed in the UK and France, the additional cost of a new vehicle will never be retained by a higher residual value.

As it stands, 12 month depreciation levels in the UK already amount to almost half the subsidised new price for a Nissan Leaf. Without the original £5,000 subsidy, total 12 months depreciation over the first year would amount to over £17,000. With average depreciation for a comparable specification diesel Volkswagen Golf or Ford Focus currently standing at around £7,000, this would make the economic argument for buying the Leaf all but impossible to make even with the potential fuel cost savings.

Het rapport beargumenteert dat de investeringen van de overheid om voertuigen met een lage uitstoot te adopteren beter gestoken kunnen worden in de voorziening van ‘in life benefits’, zoals ‘green badge’ parkeren, toestemming om busbanen te gebruiken, en vrijstelling van beperkingen op rijden in het stadscentrum. Een voorbeeld is Noorwegen, waar Europa’s grootste penetratie van elektrische voertuigen deels mogelijk is gemaakt door dit soort stimulansen.

U kunt het (Engelstalige) rapport HIER downloaden.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Vooral de conclusie klopt idd.
Maak het makkelijk om zo’n auto te bezitten en minder op de aankoop van nieuwe auto’s.

Maar ik heb zelf geen bezwaar tegen goedkopere 2de hands ev’s.

Als ik naar de twizy kijk, die blijven duur op enkele uitzonderingen na.

Ik heb niet zoveel verstand van economische balansen, maar als ik het beschouw als een scheikundig evenwicht, dan klopt het dat er een daling is in nieuwverkopen door de lage 2e handsprijzen, maar die daling zal nooit zo groot worden als de winst die je krijgt doordat nieuwe auto’s voordeliger zijn met subsidie.

EV en plugin auto’s worden bijna uitsluitend zakelijk gekocht of geleased, ze worden volledig afgeschreven en dus hoeven ze ook minder op te brengen tweedehands zodat ze interessant zijn voor de particulier.
Zonder subsidie zouden de meeste ondernemingen waarschijnlijk voor een ander type auto kiezen omdat de meerprijs van deze voertuigen niet makkelijk is goed te maken door het zuiniger verbruik.
Dus zolang de techniek nog duurder is zijn subsidies nodig om milieudoelen te halen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.