Subaru toont op de 84e autotentoonstelling van Genève de VIZIV 2 CONCEPT, een nieuwe interpretatie van het thema cross-over.

Voor wie de naam VIZIV bekend in de oren klinkt: vorig jaar toonde Subaru in Genève de VIZIV CONCEPT, de eerste editie van zijn cross-over concept. VIZIV is afgeleid van ‘Vision for Innovation’. Die omschrijving geldt ook voor de VIZIV 2 CONCEPT. Het is een moderne alleskunner met hybridetechniek en natuurlijk vierwielaandrijving. Het model bewijst dat de toekomst volgens Subaru interessant is, zowel qua design als onderhuidse techniek.

De VIZIV 2 CONCEPT is een plug-in hybride. Hij is voorzien van de voor Subaru zo vertrouwde boxermotor, in dit geval een 1.6 viercilinder met directe brandstofinspuiting en een turbo. Het aggregaat is gekoppeld aan een Lineartronic (CVT) versnellingsbak en een elektromotor. Daarnaast heeft de VIZIV ook twee onafhankelijk gemonteerde elektromotoren op de achteras.

De boxermotor heeft vanwege de montage van die elektromotoren een dubbelrol: hij zorgt niet alleen voor aandrijving, hij voorziet indien noodzakelijk ook in de stroomvoorziening van de elektromotoren. De aandrijflijn levert een enorme, lineaire trekkracht en springt toch zuinig om met brandstof.

De VIZIV 2 kiest zelf de beste stand van de techniek om zich voor te bewegen. Bij wegrijden, rijden met lage snelheden en stadsverkeer worden de elektromotoren ingeschakeld. De boxermotor met Lineartronic neemt over op hoger snelheden, zoals bijvoorbeeld op de snelweg.

Elektriciteit kan op drie manieren worden toegediend aan de lithium-ion batterijen: via het stopcontact, door de motor als generator te laten werken en bij regeneratief remmen. Subaru noemt de aandrijflijn Hybrid SI-Drive en is een doorontwikkeling van de hybride-techniek die nu reeds door het merk wordt toegepast. Het systeem heeft een aantal rijstanden. Naast ‘Intelligent’ en ‘Sport’ is er ook een Eco-cruise modus. In die stand helpt Eyesight om motorvermogen en rijomstandigheden zo te interpreteren dat er op een intelligente en zuinige manier wordt gereden.

Het Symmetrical All Wheel Drive van Subaru is natuurlijk ook te vinden op de VIZIV 2 CONCEPT. Voor het studiemodel is al het goede van het bestaande AWD-systeem behouden en zijn daar nieuwe technieken aan toegevoegd. De aandrijflijn combineert het vermogen van de twee elektromotoren op de achteras met de informatie afkomstig van het Vehicle Dynamic Control (VDC – voertuigstabiliteitscontrolesysteem). Dankzij alle input ontstaat er een geavanceerd AWD-systeem dat de elektromotor die zich aan de buitenzijde van de bocht bevindt, net even iets meer koppel levert.

Het ontwerp van de VIZIV 2 CONCEPT is minstens zo fraai als de onderhuidse techniek. Subaru heeft op een geslaagde manier een solide en dynamisch design gecreëerd. De lijnen zijn ‘clean’, het geheel komt stoer en onverschrokken over. Het ontwerp geeft inhoud aan ‘Confidence in Motion’, oftewel een zelfverzekerd en dynamisch vormgegeven carrosserie. Het design past niet alleen goed bij het type auto dat de VIZIV 2 CONCEPT is, het laat tevens zien welke kant Subaru ontwerptechnisch in de toekomst op zou kunnen gaan.

De carrosserie valt op door grote gepolijste oppervlakken waardoor het gevoel ontstaat met een solide en stijve auto te maken te hebben. De neus springt in het oog door de zeshoekige grille en de opvallend vormgegeven koplampen waarbij de grote ronde lampen het gevoel van een actieve cross-over moeten benadrukken. De zeshoekige vorm keert terug aan de achterzijde. De achterlichtunits maken de achterkant breder en door de geprononceerde zijschermen straalt de VIZIV 2 CONCEPT stabiliteit uit.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.