Het aanmoedigen van een grotere productie van plug-in voertuigen wordt voornamelijk gedaan om banen te creëren, niet om het milieu te sparen door verminderde uitstoot en olieverbruik.

Dit is de conclusie van onderzoekers aan de universiteiten van Indiana en Kansas. Zij keken naar het EV-beleid van Californië, China, de Europese Unie, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten, allen gebieden met grote auto-industrieën en markten voor elektrisch transport. Japan en Zuid-Korea werden niet meegenomen in het onderzoek omdat het hiervan al bekend is dat zij een nationaal beleid toepassen om een dominantie positie te creëren voor batterijtechnologie, hybride aandrijflijnen en EV’s.

Er worden miljarden geïnvesteerd in elektrische aandrijflijnen, ook al is er twijfel over het succes van deze vorm van aandrijving. Volgens coauteur John D. Graham hebben nationale en regionale overheden het doel om een sterke, zelfs dominante positie te creëren in de wereldmarkt voor nieuwe innovatieve technologieën.

Landen zoals China proberen deze markt te veroveren, terwijl Duitsland hun best doet om hun aandeel te behouden. De VS probeert de economie te verbeteren, en ook Californië en Frankrijk zien EV’s als een technologie die hun economieën vooruit kunnen helpen naast ecologische vooruitgang.

De Europese Unie is bijzonder omdat het de enige regio is waar risicobeheer wordt toegepast op EV’s. De wetenschappers argumenteren dat dit mogelijk wordt veroorzaakt door de afwezigheid van directe autoriteit over één land. Een andere mogelijke oorzaak is dat de politieke druk van de ene deelstaat op een beleid door te voeren een positief effect heeft op de één, maar negatieve gevolgen heeft voor de ander. Toch heeft de EU een technologie-neutrale aanpak.

Omdat het politiek gezien moeilijk is om een groene aanpak te verkopen ten goede van het milieu, is het beleid van de bestudeerde regio’s dan ook gefocussed op economische ontwikkeling. De onderzoekers waarschuwen voor een gesloten markt als overheden direct financiële steun verlenen aan producenten van batterijen en EV’s. Hierdoor zou een ‘wapenwedloop’ ontstaan voor subsidies.


Meer lezen over: , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.