Violet zonnewagen
Met een zonnnewagen werd Australië doorkruist. Een ultiem laag verbruik leverde een het eind van de rit een zuinigheidsrecord op.

De auto is gebouwd door het Sunswift solar team van de UNSW, dat is de universiteit van Nieuw-Zuid-Wales die haar thuis heeft in Sydney. De zonnewagen wordt ook wel Violet genoemd. De weg naar succes was bepaald geen geëffend pad. Tijdens de World Solar Challenge van het voorbije jaar brak de vering, in oktober ontstond ook nog eens brand in het accupakket.

Nu verliep alles echter volgens plan. De reis door Australië van liefst 4.100 kilometer is afgelegd zonder problemen en is zelfs twee dagen voor het schema ten einde gekomen. Dankzij een verbruik dat onder de 5,5 kWh/100 kilometer is gebleven leidt dat alles tot een notering in het Guinness Book of World Records. Violet blijkt bepaald geen verkwistend gedrag te hebben vertoond, het gemiddelde verbruik is namelijk uitgekomen op 3,25 kWh/100 km. Ter vergelijking, een Jaguar i-Pace waarmee op de snelweg wordt gereden verbruikt ongeveer tien keer zoveel. Per dag is er ongeveer 600 kilometer afgelegd, waarvoor dus iets minder dan 20 kWh aan energie nodig was. Het gaat overigens om Violet VI met een leeggewicht van 360 kilogram (zonder bestuurder) en een topsnelheid van 140 km/u. Het accupakket is modulair, daarvan ligt de capaciteit tussen de 10 en 20 kilowattuur.

Dit soort verbruiksresultaten belooft het nodige voor de toekomst. Echt spaarzaam omgaan met de beschikbare energie en hierbij ook nog eens gebruik maken van zonne-energie is een even mooi als utopisch beeld. Wellicht dat er in de toekomst veel van dat soort auto’s op de weg verschijnen.

Violet VI met volgwagens


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Kijk, 360 kg en 140 km/u. Dat zijn keurige waarden.

Ja, mensen zullen wel weer gaan zeiken over “jamaar onveilig!” Donder nou eens op met dat onveilig, motoren zijn ook nog steeds toegelaten.

Nu nog automerken of start-ups die ook daadwerkelijk brood en toekomst zien in dit soort voertuigen, in plaats van de ogenschijnlijk oneindige drang naar nog meer veiligheidsvoorzieningen (=gewicht), SUV-constructies en topsnelheden die alleen door AB-redacteuren gereden worden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.