Het zout dat Rijkswaterstaat in de winter strooit kan schadelijke gevolgen hebben voor bomen, planten en dieren. De omvang van deze schade hangt af van de mate waarin het zoutgehalte in sloot- en grondwater de komende tijd stijgt.

Behalve de slechte invloed op de carrosserieën van auto, heeft strooizout ook gevolgen voor de natuur. De ‘zoutnevel’ die ontstaat als auto’s over het zoute, natte wegdek rijden doet de natuur geen goed. “Als je over wegen rijdt die worden omgeven door dennen, zie je dat de naalden bruin kleuren”, zegt Frank Moens van de Bomenstichting.

Ook bomen die ’s winters geen bladeren hebben, worden getroffen door de zoutnevel. Als het zout op de knoppen komt, leidt dat tot vochtonttrekking, waardoor de bladeren kunnen verdorren voordat ze uit de knop komen. Of de bladeren komen nog wel uit, maar met een gele of bruine bladrand.

Wonden aan boomschors
De zoutnevel kan ook de schors van twijgen aantasten. “Daardoor kunnen ‘wonden’ ontstaan, die weer een ingang zijn voor schimmels”, zegt Moens.

In het voorjaar krijgen de bomen de volgende klap, als ze via hun wortels te zout grondwater opzuigen, waardoor ze niet goed in blad komen. Als het flink gaat hozen in het voorjaar, kan de schade meevallen, omdat de concentratie zout in het bodemwater dan lager wordt.

Indirecte gevolgen zijn er ook voor de vegetatie, aldus Natuur en Milieu. Strooizout in grondwater zou de groei van bomen en planten en de ontwikkeling van blad hinderen. In de herfst verliezen bomen daardoor eerder hun blad. Het effect van strooizout op langere termijn is mede afhankelijk van het weer in het voorjaar. Veel regen verdunt het zout snel, wat de schade beperkt.

De implementatie van verwarmde fietspaden middels Warmte Koude Opslag (WKO) is een manier om het gebruik van strooizout terug te dringen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.