Naast strengere eisen komt er nu ook een nieuwe testmethode om het brandstofverbruik waargetrouw te meten.

Dat het Europees Parlement de CO2-normen voor auto’s en bestelbusjes aanscherpt wisten we al. Zo mag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s in 2020 niet hoger zijn dan 95 g/km. Voorheen was dat 135,7 g/km. Voor bestelwagens geldt een uitstoot van 147 g/km. Hier heeft de milieucommissie vandaag wederom mee ingestemd, maar de nieuwe wetgeving heeft er wel een extra bladzijde bij gekregen.

Naast de strengere CO2-normen moet er nu ook een nieuwe testmethode toegepast worden, om misleide cijfers wat betreft het brandstofverbruik te voorkomen. “Consumenten worden op het verkeerde been gezet”, zo liet GroenLinks-parlementariër Bas Eickhout. “Ongeveer een derde tot de helft van de lagere brandstofkosten die automakers claimen is gebakken lucht. Wij willen een einde maken aan het geknoei met de testprocedures.”

Het is belangrijk dat de cijfers op een betrouwbare wijze tot stand komen. Hierbij moet er ook rekening worden gehouden met normaal gebruik van de auto. Factoren als airconditioning en open ramen spelen hier een rol in. Vanaf 2017 zou de nieuwe testmethode toegepast moeten worden op nieuwe auto’s. (via autoblog.nl)


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Soms kunnen zelfs de kleinste ingrepen al leiden tot minder brandstofverbruik en minder CO2 uitstoot, zoals na de winter zomerbanden monteren, de auto niet te vol laden, etc. Onlangs las ik de volgende tips: http://auto.be.msn.com/onderweg/zomerbanden-monteren-de-voordelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.