Een B-klasse en GLC-klasse met brandstofceltechnologie
Een paar jaar terug had Mercedes-Benz nog grootse plannen met brandstofceltechnologie. Dat lijkt inmiddels wat anders te liggen.

De resultaten zijn niet zoals gehoopt. Er is in het verleden door autofabrikanten op meerdere paarden gewed. Het lijkt er meer en meer op dat de elektrische auto er met de winst vandoor gaat.

Eerder werd er nog veel verwacht van brandstofcelauto’s. Samen met Nissan en Ford zette Mercedes in 2013 een ontwikkelingsafdeling op voor brandstofceltechnologie. Een samenwerkingsverband dat duidde op een gedeelde interesse in deze nieuwe techniek. Noodzakelijk om de ontwikkelingskosten te dragen en de populariteit van brandstofceltechnologie aan te wakkeren, wat zou moeten leiden tot een dekkend netwerk van tankstations waar het mogelijk is om waterstof te tanken.

Vorig jaar werd er getest met een Mercedes GLC Fuel Cell. Een GLC met een brandstofcel én een 9 kWh-batterij voor de aandrijving van de elektromotor. Een plugin-hybride dus. Verwacht wordt dat deze auto alleen aan wagenparkbeheerders wordt aangeboden en dat dan een eigen tankmogelijkheid meer dan gewenst is.

Daimler chef Dieter Zetsche heeft gezegd brandstofceltechnologie vanuit technisch oogpunt interessant te vinden, maar dat het voor de consumentenmarkt pas interessant wordt als de waterstofprijs daalt en hernieuwbare energie beschikbaar wordt.

Ondertussen zijn accu’s goedkoper geworden en zet ieder denkbaar automerk in op volledig elektrische auto’s en plugin-hybrides. Volkswagen, Ford, BMW en Mercedes zelf, om er een paar te noemen. Onder het submerk EQ wil Mercedes rond 2025 tien volledig elektrische auto’s op de markt hebben. (Via: Greencarreports.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.