Onderzoekers aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben berekend wat de invloed van buigend asfalt is op het landelijke brandstofverbruik. Het toepassen van harder asfalt in de VS zou jaarlijks maximaal 273 miljoen vaten ruwe olie kunnen besparen.

Wanneer een voertuig over asfalt rijdt treedt er deflectie op: buiging van het wegdek door het gewicht van een voertuig waardoor de weerstand tussen het wegdek en de band wordt vergroot. En hoe groter de weerstand, des te groter het brandstofverbruik. Logischerwijs valt dus te concluderen dat het gemiddelde brandstofverbruik afneemt naarmate wegen ‘harder’ worden. Het is te vergelijken met lopen in mul zand – wat meer energie kost – of lopen op een verharde weg.

Onderzoekers Dr. Franz-Josef Ulm en PhD-student Mehdi Akbarian kregen va de Federal Highway toegang tot data over 5.643 stukken wegdek. Hieruit werd aan de hand van een mathematisch onderzoek geconcludeerd dat deflectie van asfalt in de VS voor $15.6 miljard aan extra brandstofkosten zorgt. Omgerekend is dat ongeveer 46,5 miljoen ton CO2.

Een overdreven weergave van de deflectie-theorie:

Er zijn verschillende manieren om regulier asfalt te ‘verdikken’ waardoor er minder buiging optreed. Eén van die manieren is om een mix van beton en asfalt te gebruiken. Meerdere lagen asfalt zou ook een optie kunnen zijn om deflectie te minimaliseren.

Hoewel het aanleggen van hardere wegen duurder is, zal dit zich volgens Akbarian op termijn terugbetalen: “Better pavement design over a lifetime would save much more money in fuel costs than the initial cost of improvements. And the state departments of transportation would save money while reducing their environmental footprint over time, because the roads won’t deteriorate as quickly.”

Bron: mit.edu


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

zelfde effect als hardere banden toch? minder weerstand betekent toch ook minder remvermogen??

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.