Doe maar dik
Leuk, al die financieële voordelen voor berijders van elektrische auto’s, maar kunnen de gelukkigen die zich bijvoorbeeld een Tesla Model S kunnen veroorloven niet iets minder gespekt worden?

Nederlands populairste elektrische auto heeft een vanafprijs van 71.900 euro en toch zie je hem in de randstad met grote regelmaat rijden. Vooral de zakelijke rijder geniet nogal wat voordelen wanneer hij zich voortbeweegt in een Tesla Model S. Ook een flink aantal plug-in hybrides zijn behoorlijk aan de prijs. Denk aan de Mercedes-Benz C 350 e, en de Porsche Panamera en Cayenne S E-Hybrid. Over de 780.450 euro kostende supercar van Porsche, de 918 Spyder hoeft slechts 589 euro aan BPM te worden afgedragen. Ergo: relatief veel mensen met een bovengemiddeld inkomen profiteren (of kunnen in ieder geval profiteren) van de financieële voordelen die elektrisch of semi-elektrisch rijden met zich meebrengen.

Nederlands goedkoopste elektrische auto (de veredelde brommobiel Renault Twizy buiten beschouwing gelaten) is de Mitsubishi iMiev voor 19.990 euro. Leuk, maar zo’n iMiev is natuurlijk niet echt een alternatief voor een Ford Focus, Dacia Lodgy, Skoda Octavia of andere conventionele auto’s die je kunt kopen voor net geen 20 mille. Een elektrische of semi-elektrische auto is voor veel gezinnen met een modaal inkomen simpelweg geen optie. Een Volkswagen e-Up!, Renault Zoe of Nissan Leaf worden pas interessant wanneer ze 5000 tot 10.000 euro goedkoper worden en ze voor de niet-zakelijke rijder even duur zijn als conventionele auto’s met een vergelijkbaar ruimteaanbod.

In Californië wil een gouverneur daarom de subsidies op elektrische auto’s duurder dan 40.000 dollar afschaffen, aldus autoblog.com. Daarnaast wil hij het inruilen van een conventionele auto voor een plug-in voor mensen met een lager inkomen aantrekkelijker maken met een extra subsidie van 3000 euro. Zou zo iets ook in Nederland werken?

De stelling luidt dan ook: De Nederlandse overheid zou dure plug-ins en elektrische auto’s minder moeten belonen en juist de verkoop van betaalbare modellen meer moeten stimuleren, zodat ook mensen met een minder dan bovenmodaal inkomen elektrisch kunnen rijden. Ben je het hier mee eens, of juist niet? Laat het weten in de comments!

Foto: Mitta86 op Autojunk


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Misschien goed om de regelgeving er even op na te slaan als je zo’n argument opschrijft.

De regeling waar ondernemers nu van kunnen profiteren, betreft de MIA. Vanaf 2015 mag maximaal 50.000 euro opgevoerd worden voor volledig elektrische auto’s. Daarvan mag je dan 36% (dus maximaal 18.000 euro) opvoeren als aftrekpost. Bij een goed verdienende ZZP’er zou dat dan ongeveer 7.500 euro belastingvoordeel opleveren. Wel een mooi bedrag, maar niet echt een bedrag wat het verschil in aankoopprijs goedmaakt.

Daarnaast is er nog het voordeel van de lagere bijtelling en de lagere wegenbelasting.

Als nadelen staan daar tegenover:
– Je koopt volledig onbewezen technologie.
– De restwaarde is een enorme gok. (Vraag maar aan eigenaar van een Fisker of Renault Fluence…
– De producenten kunnen van de ene op de andere dag verdwijnen.
– Vaak zijn er nog best wel enige beperkingen.
– Mogelijk hoge reparatie en onderhoudskosten. (Vooral hybride is bevattelijk voor dure reparaties)

Voor een ZZP’er geldt vervolgens dat hij voor de auto die hij zelf moet betalen, ook nog extra moet betalen als hij die prive wil gebruiken. Dan wordt er een BTW heffing opgelegd van 2,7% over de cataloguswaarde en moet hij nog bijtelling betalen.

In het verleden waren de voordelen groter, maar was er nog geen aanbod. Nu er langzaam aanbod komt en de risico’s afnemen, worden de stimuleringsmaatregelen
afgebouwd. Ik verwacht dan ook niet dat er in de toekomst nog belastingvoordelen of stimuleringsmogelijkheden over zullen blijven. Ze hebben hun doel bereikt.

Binnen enkele jaren kan iedereen een elektrische auto kopen voor een concurrerende prijs. Met dank aan een aantal ondernemers die het aandurfden om er in te investeren en de belastingdienst die deze mensen een iets lagere belasting oplegde. (Je krijgt geen zak geld van de fiscus, maar je hoeft dat jaar iets minder te betalen…)

@eett: je vergeet de lage BPM! Ontkracht die ook even en je krijgt een 10.

@timmieeee: Ok, ik ga het proberen..

De BPM wordt de laatste tijd door onze overheid ingezet om ongewenst gedrag af te remmen en gewenst gedrag te stimuleren.

U wilt een Hummer rijden, die per kilometer evenveel brandstof verbruikt als 5 zuinige middenklassers >> Ok, dan betaalt u een vermogen aan BPM.

U wilt investeren in nieuwe technologie waarmee het mogelijk is om minder energie te verbruiken dan de gemiddelde middenklasser >> Ok, dan betaalt u veeeel minder BPM.

Met andere woorden; de vervuiler betaalt.

Voor diegenen die nu in de gordijnen willen klimmen om te vertellen dat stroom ook vervuilt. Dat weet ik, daarom koop ik al jaren gegarandeerd groene stroom die in Nederland opgewekt wordt met natuurlijke bronnen. Wat mij betreft mag onze overheid dat ook wat meer stimuleren…

@eett: Vergeet niet dat die bijtelling waar je het over hebt voor EV’s 4% is en voor de meeste plug-ins 7%, terwijl je voor een vergelijkbare conventionele auto 25% of als je geluk hebt 20% bijtelt.

Overigens lijken de onderhoudskosten voor bijvoorbeeld een Leaf of een Model S op dit moment juist lager uit te vallen, alleen vervanging van een accu is schreeuwend duur, maar tot nu toe lijkt dat niet snel nodig te gaan zijn. Daar komt nog bij dat wanneer je thuis kunt opladen, je ook nog flink minder betaalt voor je ‘brandstof’, immers, op elektriciteit zit geen accijns. Daarnaast krijg je in Amsterdam veel sneller een parkeervergunning, ook geen onbelangrijk pluspunt! Dus hoewel de MIA, KIA en VAMIL afgeschaft dan wel afgezwakt zijn, gaat het te ver om te zeggen dat er niet geprofiteerd kan worden.

@dizono: Ehm.. geen accijns op elektriciteit? Think again. 1 kWh kost slechts 7 cent, maar dat na energiebelasting kom je op ongeveer 24 cent per kWh uit. Hoeveel accijns? veel accijns!

Check je jaarafrekening maar eens.

@stamp: Check, je hebt helemaal gelijk. Leuker kunnen we het niet maken…

@dizono: De onderhoudskosten van een Model S ken ik van dichtbij. Op dit moment valt dat inderdaad nog reuze mee. Er zit 4 jaar garantie op de auto en 8 jaar op de accu en de aandrijfunit. We hebben het onderhoud afgekocht voor 600 euro per jaar voor 4 jaar. Wat daarna de kosten gaan zijn?

Hiervoor had ik een Ampera en ook daarvan viel het onderhoud reuze mee, maar op de fora lees je daar toch wel wat dramaverhalen.

Als ZZP’er zou ik nooit een benzine of diesel zakelijk rijden. Dat is financieel gewoon niet haalbaar. Die koop je dan privé en je keert jezelf 19 cent per kilometer uit voor de zakelijke ritten. Dat is dan ongeveer 8 cent per kilometer die je van de fiscus zelf mag houden voor de dekking van je kosten. Dat is gunstiger dan 25% bijtelling, 2,7% BTW heffing en alle boekhoudkosten.

Hoewel ik zelf een hybride rijd, mogen ze wat mij betreft alle (bijtellings)voordeeltjes daarvoor onmiddellijk afschaffen. Hybrides zijn niet meer dan een tussenoplossing, op weg naar werkelijk groen/uitstootvrij rijden. De tijd voor tussenoplossingen is geweest.

Ik ben voor een (tijdelijke) standaard korting op uitstootloze auto’s. Zeg vijfduizend euro. Daarbij moet dan wel de absolute voorwaarde gelden dat de auto door de eigenaar uitsluitend met groene stroom/waterstof geladen wordt. Zonnepanelen op je dak, een contract met een groene energieleverancier, dat soort dingen. Als de auto binnen vijf jaar wordt verkocht en de nieuwe eigenaar kan/wil die garantie niet geven, dan betaalt de oorspronkelijke eigenaar de korting integraal terug.

Gewoon geen subsidie!

@ghost: gefeliciteerd: die zit er namelijk ooit nooit op!!! Aftreregelingen moet je eerst voor werken in tegenstelling tot jouw PGB\’tje (gratis geld-subsidie).. En belasting die ergens niet op wordt geheven of in mindere mate is ook geen subsidie..

Waarom zou iemand met een laag inkomen zoveel geld stukslaan op een electrische auto. Ook al wordt het gesubsidieerd. Een nieuwe auto is sowieso een veel te grote uitgave dan. En die regeling is voor mensen die ervoor kiezen milieuvriendelijk te rijden voor een lagere bijtelling. Je kan die groep wel straffen door dat terug te draaien maar de kans op een herhaalaankoop is dan natuurlijk 0. Want dan kan je net zo goed een auto rijden waarmee je de eventuele ongemakjes van electrisch niet hebt. Zolang je toch hetzelfde betaalt maakt het minder uit.

Inkomensverdeling doen we via belasting. Al die omwegen maken het publieke bestuur complex en bureacratisch (lees = kudt).

@capibaro: Eindelijk iemand die het snapt.

Ik denk dat de subsidiëring (nou ja het heffen van minder belasting want er gaat echt geen geld van die overheid naar de rijders..)/wel omlaag kan. Zorg ervoor dat zo’n auto maximaal 10% voordeliger is dan een gangbare concurrent. De combinatie van versneld afschrijven, gesubsidieerde aanschaf EN lage bijtelling is overdreven. Dus of lager aanschaf en normaal afschrijven of normale aanschaf en versneld afschrijven en betere normen voor verbruik zodat de praktijk en het theoretische verbruik niet zover van elkaar liggen. Benzine niet aftrekbaar als zakelijke kosten voor hybrides bijvoorbeeld… Dan gaan berijders of zuiniger rijden of kiezen ze iets dat in de praktijk ook zuinig/schoon is.

@w0o0dy: versneld afschrijven en aanschaf aftrekregelingen zijn eind 2013 al de nek om gedraaid, met uitzondering van een klein beetje mia.

Oneens, er zijn ook al zat plugins voor het plebs, denk aan de Prius, de Focus, de Golf en de Foutlander. Succes hebben omdat je een stapje extra zet in het leven wordt in dit calvinistische afgunstlandje al genoeg bestraft, geen reden om dan EV\’s voor rijken weer te beperken.

@parker: de genoemde modelen kosten nog rond de 40.000 euro, voor de helft heb je een vergelijkbaar model met verbrandingsmotor….. Bij jou thuis zullen ze dat allemaal maandelijks verdienen maar sommige mensen moeten daar een jaar of langer heel hard voor werken.

Die subsidies slaan nergens op! Als ze zelf moeten betalen nemen ze wel de zuinigste in de praktijk. Echt goed denkwerk weer die subsidies…

Er zit wel wat in, als alle hybrides zoals een foutlander afgeschaft worden. Zorg voor een goede test die een echt beeld geeft van het verbruik. Alle volledig electrische auto\’s mogen gesubsidieerd worden tot een bepaalde grens natuurlijk. Dit moet voor iedereen gelden.

@mrrallycross: de foutlander van mijn vrouw rijdt in totaal gemiddeld ( dus gecombineerd) 1 op 65,3). En de stroom komt van zonnepanelen…

Ja top…vervolgens ook gewoon bij de ah 1 euro voor een pak melk afrekenen als je modaal verdient en twee Euro als je twee keer modaal verdient.

Kom op zeg wanneer houden de linkse hippies eens op, we hebben al een enorme nivellering in dit land kunnen we ook nog een paar dingen niet inkomensafhankelijk maken zodat je er nog wat aan hebt om je best te doen en hard te werken???

Ondanks ik €4/500 per maand aan lasten aan mijn 1460kg wegende in particuliere eigendom dieseltje uit 2009 prima kan handelen huil ik toch vaak van jaloezie als er een 0, 4 of 7% leaserakker voorbij rijdt. Ik vind het behoorlijk krom dat ik als modaalpersoon alleen al maandelijks €125 aan wegenbelasting aan de staat moet afdragen en terwijl iemand met bruto 70k inkomsten per jaar voor circa €80 netto bijtelling heel het land op hetzelfde asfalt mag verslinden. Ja, eens met de stelling.

@thomasbol: dat heeft alleen maar met het feit te maken dat je werk hebt waarbij je geen lease auto krijgt en niet met de EV regeling an sich..

@parker: eens, maar toch wel een beetje met de stelling. Waarom iemand in een Plug In Hybrid die én voordeel van privégebruik leaseauto geniet én vaak meer dan voldoende verdiend minder moeten betalen dan een Jan Modaal zonder deze privileges? Ja een leaseauto mag best goedkoper zijn dan particulier, maar deze verschillen zijn echt zoek. Wat zal een V60 PHEV incl. afschrijving maandelijks voor een privé-personen kosten?

@thomasbol: Zoek dan ook een baan waarbij je een leaseauto krijgt. Mensen zeiken alleen maar, omdat ze jaloers zijn. Een lease auto is geen recht die je krijgt als je met een bepaalde titel bent geboren, maar je moet er hard voor werken. Ik maak zelf zo\’n 65 uur per week, daarnaast betaal ik mij werkelijk scheel aan belastingen…

@audirijder: hoi, ik werk in de leasebranche 😉 niks zal voor mij makkelijker zijn als een leaseauto ontvangen. Heb je ook gelezen wat ik schreef? Heb er absoluut geen problemen mee dat een leaseauto goedkoper is dan een privéauto, maar de verhoudingen zijn, met in de praktijk Plug In\’s afwijkend van normen, volledig zoek. Ik vind niet dat iemand daar dusdanig veel voordeel mag ontvangen. Naast wegenbelasting betaal ik ook een beste klap accijns op de getankte brandstof.

Ik rij dagelijks met een ev voor m\’n werk. Rijd goed rijd prima. Maar Prive? No way. Je komt echt nergens met zo\’n ding zonder uit te rekenen hoeveel km het op en neer is. Voor rondom de kerk is hij prima. Geloof me al die yuppen in een tesla model S rijden hem gewoon als gimmick. Status model. Een hype. Als ze op wintersport gaan of naar hun huisje in Spanje dan pakken ze gewoon de SUV van het vrouwtje. Lekker ruim.

Lijkt me logisch.

Heel typisch de elite spekken dit. bah!

Als degelijk EVs straks betaalbaar worden dat is die hele subsidie weg natuurlijk. Dus heeft de gewone man er helemaal niets aan gehad.

@koekebakker: Ik waardeer dat u mij tot de elite rekent. Zelf zou ik me deze titel als gewone werkman niet toegeëigend hebben.

Zonder fiscale stimulans zou ook ik in de afgelopen jaren geen elektrische auto overwogen hebben. De risico’s waren gewoon nog te hoog en de meerprijs was dan nooit goed te maken.

Nu de elektrische auto bijna concurrerend aan het worden is, zal de stimulans moeten verdwijnen. Anders krijg je zware marktverstoring. (Denk plugin hybride taferelen eind 2013.)

Gezien het kleine marktaandeel van volledig elektrische auto’s zie ik daar nog geen tekenen van overstimulering.

Zo gaat ‘t.
Ook de hypotheekrenteaftrek heeft geen bovengrens.

Communismeblog.nl kun je dit beter noemen…

Menig electrische auto is uberhaupt om die fiscale voordelen interessant.
Jan Modaal kan niet snel ‘scoren’ op dat vlak…

M’n yaris hybrid komt voor dezelfde brandstofkosten net zo ver als een beetje nissan leaf ( appels/peren , ik weet het… )
Onderhoud scheelt dan misschien wel maar gezien de ruige aanschafprijs duurt het even voor je dat er uit hebt.

Ik ben al langere tijd aan het kijken of ik de kosten van een plug-in conversie er uit kan halen.
Tot nu toe kan ik zelfs met een klein extra cellenpakket heel lang wachten tot ik de aanschaf er uit heb , laat staan dat ik op m’n kilometer kosten kan besparen..

Wat mij betreft idioot, je wordt niet gespekt met een duurdere auto die fiscaal aantrekkelijk is, je wordt minder geplukt. Wat mij betreft zijn BPM en bijtelling een vieze Nederlandsche uitvinding in een poging om de nooit sluitende begroting rond te krijgen.

Afschaffen dus, zowel bpm als bijtelling.

Ik ben het er helemaal mee eens. Laten we dan ook meteen subsidie op spouwmuurisolatie voor lage inkomens doorvoeren. Of wat te denken van gratis zonnepanelen voor lage inkomens en subsidie op warmtepompen.
Zoals hierboven al is genoemd wordt de inkomensverdeling in Nederland al prima uitgevoerd middels het belastingstelsel. De voordelen die op elektrische auto’s gelden, is geen subsidie, hooguit een beperkte reductie op de toch al hoge belastingen in Nederland. Deze valt in de praktijk wel mee. Ik zie hierboven veel onzinnige opmerkingen over de hoge subsidies. Het merendeel van de subsidies is eind 2013 afgeschaft.
Daarom even kort de voor- en nadelen van EV’s naast elkaar:
– MIA (investeringsaftrek, dus geen subsidie, maar korting op winst). Maximaal netto voordeel is ca. 9.000 euro, gemiddeld is dat echter voor bedrijven ca. 4.500.
– Bijtelling (4% in plaats van 14, 20 of 25%).
– Geen wegenbelasting (t/m 2016).

Nadelen:
– Fors hogere aanschafprijs (ca. 60 tot 100% hoger). De MIA compenseert een klein gedeelte van deze hogere aanschafprijs
– Bijtelling is niet 0, en 4% over een aanschafprijs die 2x hoger is, is nog altijd een flinke bijtelling
– Een ZZP-er moet BTW betalen over prive gebruik van de auto. Als de auto 2x duurder is, betekend dit dat deze bijdrage absoluut ook 2x zo hoog is.

Dat deze auto’s veelal zakelijk wordt aangeschaft, kunnen we bekritiseren, echter hetzelfde geldt voor meer dan de helft van de middenklasse auto’s en ik schat in nagenoeg alle dure auto’s. Doordat Nederland in 2012 en 2013 deze auto’s heeft gestimuleerd, heeft er mede toe geleid dat Tesla in Tilburg haar Europese Distributiecentrum en in Amsterdam het Europese verkoopcentrum heeft geopend, wat weer bijdraagt aan de werkgelegenheid.

Inkomen en uitgaven zijn gescheiden dingen. Wat daar tussenzit noemen we vrijheid. Een verbinding leggen tussen inkomen en uitgaven, inkomensafhankelijke wat dan ook, tast de vrijheid aan en is daarom per definitie een slecht idee.

Buiten het feit dat eett zich al uitlaat over wat onjuistheden, is het van belang te kijken naar het doel van subsidies. Bij wetsanalyse is de bedoeling van een regel van een groot belang. Net als bij accijnzen is een subsidie bedoeld als een stimulatiemiddel voor gedrag. De overheid wil mensen stimuleren minder CO2 uit te stoten en bewuster om te gaan met fossiele brandstoffen. Als je de financiële voordelen weghaalt gaat een potentiële hybride supercar-koper wel een g63 AMG rijden.

Subsidies als deze inkomensafhankelijk maken slaat als een tang op een varken.( ja, ik zocht al een tijdje deze uitdrukking te kunnen gebruiken). Het is net zo min gewenst om accijnzen op sigaretten te verlagen voor mensen met een lager inkomen; simpelweg omdat dit het doel te buiten gaat.

@basbasbas: Zou eventueel een goed idee kunnen zijn, mits het in een totaalpakket automobiliteit wordt ingepast. Als de staat het echt meent met het milieu, dan zou deze aanpassing kunnen zorgen voor meer ‘gewone’ e-auto’s. 30 Leafs maken een veel groter verschil dan één i8.

Daarnaast, waarom zou de potentiële hybride supercar-koper plots met een G63 AMG gaan rijden? Wil jij nu zeggen dat ze het NIET voor het milieu doen dan, maar gewoon voor het geld/belastingvoordeel/showing off?? Tssss…

AL met al wacht ik nog altijd tot de tesla een model uitbrengt die betaalbaar is.. Tot die tijd heb ik een elektrische brommobiel kunnen scoren bij http://www.brommobiel.nl

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.