Model S
Stekkerauto’s blijken kilometervreters.

Met een benzineauto werd in 2015 gemiddeld 11.000 kilometer gereden. Met een (semi) elektrische auto ongeveer 17.000 kilometer. Dat stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Eén op de 75 kilometer wordt gereden met een stekkerauto, aldus de professionele cijferfetisjisten.

Gecombineerd reden elektrische personenauto’s en plug-in hybrides in 2015 dik 1,5 miljard kilometer. Volgens het CBS is dat 1,4 procent van alle afgelegde kilometers in Nederland die worden gereden met een personenauto. De (semi) elektrische auto schommelt qua aantal kilometers tussen de benzine- en de dieselrijder. Hoeveel kilometers daadwerkelijk ‘groen’ zijn afgelegd is natuurlijk de vraag. Het overgrote deel van de kilometers wordt gewoon op benzine gereden. De actieradius van plug-in hybrides is namelijk behoorlijk beperkt. Daarnaast heeft niet iedere (lease)rijder zin om te stekkeren en dus wordt er in sommige gevallen niet eens gebruikt gemaakt van de groene mogelijkheden van een plug-in.

De meest populaire volledige elektrische auto in ons land is de Tesla Model S. Op 1 januari van dit jaar reden er zo’n 4400 exemplaren van dit model rond. Gemiddeld legt de Model S-rijder 94 kilometer per dag af. Kijken we naar plug-in hybrides dan wordt er het meest gereden met de Volvo V60. De Zweed legt 80 kilometer per dag gemiddeld af. De meest populaire stekkerauto in Nederland is nog altijd de hybride versie van de Mitsubishi Outlander (aankoopadvies). De Japanner legt gemiddeld 70 kilometer per dag af.

LPG neemt in populariteit af. Met 15.800 afgelegde kilometers in 2015 wordt er met een LPG-voertuig wel meer kilometers afgelegd in vergelijking met een benzineauto.

Foto via Autojunk


Meer lezen over: , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Gemiddeld rijd een Outlander PHEV dus 70 km per dag, de helft daarvan kan vol elektrisch tenzij je tussendoor oplaad dan kunnen alle km’s elektrisch.
Weten onze politieke leiders dit zodat ze dit kunnen belonen met een lage bijtelling?
Zo blijkt maar weer dat de grootste schreeuwers gehoord worden door de politici.

@kobus1967: “Weten onze politieke leiders dit?”

Retorische vraag. Dat seniele incompetente clubje in Den Haag heeft helaas geen flauw idee hoe ze een gezonde lange termijn strategie rondom dit thema moeten ontwikkelen.

@fijnkonijn: leuke afko voor de gezamelijke politici de SIC.

@kobus1967: het hele probleem is: er krijgt er eentje een hersenscheet en de rest van de meelopers, die het ook niet snappen, roepen dan jajaja gaan we doen (je moet je “vrinden” wel steunen natuurlijk).
Een tijdje later blijkt dat het de staat te veel geld kost (doh!), of dat het andere “voor hun” ongewenste bijeffecten heeft en dan verkrachten ze het plan, of ze maken het weer ongedaan.
Intussen wist het volk niet goed waar het aan toe was. Dat is politiek Den Haag “in a nutshell”.

De gouden regel: make a GOOD plan, communicate the plan, then stick to the plan.

Maarja, dat is als roepen in de woestijn. Prutsers zijn het. They just don’t think these things through…

BMW i3 lijkt mij toch een stuk beter dan die plugins die meestal een te gering elektrisch bereik hebben. En de rest dus op benzine/diesel doen
Doet de i3 precies andersom, beter concept vind ik

“Leaserijder legt meer af dan gemiddelde autorijder” wat een verassing.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.