Het midwesten van de VS, ook wel de “graanschuur” van Amerika genoemd, wordt al wekenlang geteisterd door enorme droogte, daardoor zullen erg veel oogsten mislukken. Dit heeft verregaande gevolgen voor de voedselprijs, dankzij die stijgende prijs onstaan nu grote twijfels over het gebruik van biobrandstof.

Het probleem is dat bijna de helft van de Amerikaanse maisproductie en 60 procent van het Europese raapzaad wordt gebruikt voor brandstof, zo laat Peter Brabeck, de topman van Nestlé (’s werelds grootste fabrikant van levensmiddelen) weten in de Zwitserse krant SonntagsZeitung. Vandaag wordt dat bericht opgevolgd door een kwartaalbericht van het economisch bureau van ING, het blijkt dat de voedingsindustrie in de tang zit van zuinige consumenten en hoge prijzen van grondstoffen, zoals suiker, graan, mais en sojabonen. Fabrikanten van levensmiddelen hebben maar beperkte mogelijkheden om die stijgende grondstofprijzen door te berekenen aan de klant.

In 2020 moeten EU-lidstaten 50 procent van hun duurzame energievoorziening uit biomassa of biobrandstof halen. Helaas voldoet Europese biobrandstof nog lang niet aan de eisen van de Europese Unie. De productie van biobrandstof komt daarmee steeds verder onder druk te staan.

Volgens de onderzoekers zorgen de richtlijnen van de EU ervoor dat biobrandstoffen helemaal niet duurzaam worden. Hiermee doelen zij op veelgehoorde kritiek dat de productie van biobrandstoffen alleen maar voedingsmiddelen kost, waardoor de prijs van bijvoorbeeld maïs en koolzaad wereldwijd flink stijgt.

Staatssecretaris van landbouw, Henk Bleker, neemt dezelfde stelling aan. Hij wil zo snel mogelijk afscheid nemen van de verplichte bijmenging van biobrandstof. Het volgende kabinet zou zich daar hard voor moeten maken. Bleker is niet geheel tegen biobrandstof, maar vindt wel dat we deze alleen nog maar zouden moeten vervaardigen uit afvalproducten en niet langer uit voedselproducten als suiker en graan. Datzelfde zegt Bettina Kampman, onderzoeker van het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft: “Uit recente studies blijkt dat geteelde gewassen voor biobrandstof meestal geen milieuwinst opleveren en vaak zelfs de netto broeikasuitstoot verhogen. Den Haag wil het bijmengpercentage van 10 zelfs al in 2016 hebben bereikt. Dat is geen goed idee. We moeten zo snel mogelijk overstappen op materiaal dat wel duurzaam is, met name reststromen, zoals frituurvet.”

Het is al een jarenlange discussie, maar er zijn nu veel aanwijzingen dat de huidige productie van biobrandstof niet verder zal worden aangemoedigd. Behalve in Brazilie wellicht, waar men al veel langer gebruik maakt van hun eigen biobrandstoffen. Zo dekt ethanol, een biobrandstof afkomstig uit suikerriet, ongeveer een derde van het brandstofverbruik in het land. Daarnaast exporteert Brazilië nog eens miljarden liters ethanol per jaar, voornamelijk naar de Verenigde Staten.

De VS lijkt echter de verkeerde keuzes gemaakt te hebben. Veel Amerikaanse boeren zijn mais gaan verbouwen op plekken waar dat niet handig was, de oogst zal daar sneller mislukken. Hetgeen nu dus ook gebeurt. De extreme hitte van deze zomer deed de prijzen voor maïs in juli maar liefst 23 procent stijgen!

Albert Jan Maat, voorzitter van landbouworganisatie LTO, vindt mede daarom dat Nederland een graanvoorraad aan zou moeten leggen. Zo kunnen we voorkomen dat er krapte ontstaat en graan te duur wordt voor veeboeren en bakkers. Hij vergelijkt de graanreserve met de bestaande olievoorraad voor 90 dagen.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Toch wel weer apart dat we als eerste denken aan de “voedselprijs” in plaats van het feit dat er op veel plekken in de wereld nog steeds een tekort aan voedsel is. Daar zouden we al die oogsten ook voor kunnen gebruiken…

Anyway, het is natuurlijk onzin om al dat voedsel voor biobrandstof te gebruiken. Afvalstoffen of algen zijn bijvoorbeeld veel betere alternatieven.

@autoblogger: De voedselprijs is een indicator dat er juist steeds meer mensen op de wereld hun eten niet kunnen betalen. Dus er wordt wel gedacht aan de armen van deze wereld. De voedselprijs is gewoon een simpele indicator daarvoor.

Verder lijken algen en afvalstoffen goede alternatieven, deze zijn echter nog heel nieuw. Afvalvergisters en dergelijke zijn vaak nog duur en inefficiënt terwijl wij wel al een grote bio-industrie hebben over de gehele wereld waar die vergisters beter op werken. Het is dus de vraag of jij en met jou de rest van heel europa meet dan 10 cent bovenop de huidige benzineprijs wil betalen. Dat antwoord zal misschien van jou positief zijn, maar van een heleboel mensen in Europa is daar een hoop tegenzin.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.