Nu de brandstofprijzen richting de twee euro gaan, lopen de kosten voor de werkgever steeds verder op. Werkgevers komen dan ook meer en meer in actie tegen de torenhoge brandstofkosten bij leaseauto’s.

Leaseplan waarschuwde begin januari dat de stijgende prijzen zelf nauwelijks invloed hebben op het tank- en rijgedrag van zakelijke rijders. Volgens de leasemaatschappij moeten organisaties zelf actie ondernemen om de oplopende hoge brandstofkosten te verlagen. De afgelopen weken ziet men dan ook dat er in toenemende mate advies gevraagd wordt over het verlagen van de brandstofkosten. De meest voor de hand liggende optie voor hen is volgens LeasePlan de keuze voor zuinige leaseauto’s. Deze auto’s zijn financieel gunstiger voor werkgever vanwege de lagere brandstofkosten, maar ook voor de werknemer door het lagere bijtellingspercentage. LeasePlan zag het afgelopen kwartaal het aantal leaseauto’s uit de 14% bijtellingcategorie, mede ook vanwege de wettelijke fiscale wijzigingen, een duidelijke vlucht nemen (stijging 20% ten opzichte van het eerste kwartaal).

Er zijn nauwelijks nog organisaties, die hun werknemers motiveren goedkoper te tanken. Bijvoorbeeld door het gebruik van dure premium brandstoffen niet toe te staan of het tanken buiten snelwegen en bij onbemande pomps aan te moedigen. Uit vergelijkend onderzoek blijkt dat brandstof langs de snelweg namelijk doorgaans zo’n 12 eurocent duurder is. Dit terwijl tanken buiten de snelweg slechts een gewoonteverandering is: er bestaan in verhouding veel meer niet-snelwegstations dan snelwegstations (3700 tegenover 200 red.), aldus Erik Staat, marketing directeur van LeasePlan: “Grote organisaties verwachten echter in veel gevallen weerstand van werknemers omdat zij in hun flexibiliteit worden aangetast. Terwijl het bedrijf zo al snel zo’n 220 tot 280 euro per jaar per persoon kunnen besparen. Wij zijn ervan overtuigd dat ook werknemers zullen begrijpen dat dergelijke kostenbesparende maatregelen noodzakelijk zijn in deze tijden. ”

In tegenstelling tot grote bedrijven, nemen MKB-ers momenteel nog weinig bezuinigingsmaatregelen. Wel willen ondernemers meer inzicht in het werkelijke verbruik van specifieke automodellen. Auto’s kunnen op papier heel zuinig zijn, in de praktijk valt dit nogal eens tegen. Om bedrijven de juiste keuze te laten maken hoe zij het beste kunnen besparen op de hoge brandstofkosten heeft LeasePlan, in navolging van de Groen7 top7, een brandstofbesparing Top 5 gemaakt.

De LeasePlan Top 5 Brandstof Tips
1. Bepaal de autokeuze op basis van het leasetarief inclusief brandstofkosten
2. Stimuleer tanken buiten de snelweg/tanken bij onbemande tankstations
3. Maak werknemers bekend met het ‘Het nieuwe rijden’
4. Schaf tankpassen aan met korting of maak individuele afspraken met brandstofleveranciers
5. Verbied het gebruik van premium brandstoffen

Overigens zijn de tips ook bruikbaar voor leaserijders die al een energiezuinige auto rijden en voor particulieren. “Door ook onze andere adviezen – zoals slim tanken – ter harte te nemen, kun je of het nu je eigen auto is of wanneer je juist met een zuinige leaseauto rijdt, een maximale besparing op je brandstofkosten realiseren.”


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In mijn vriendenkring hebben een aantal een tankpas en als je die mensen vraagt wat benzine kost hebben ze geen enkel idee.

Ik ben zelf ook werkgever (27 man) en wij willen gewoon geen lease auto’s meer. Het is een gigantische kostenpost en medewerkers gaan toch niet zuinig rijden.

Op de snelweg zie je het ook continue, een Polo BlueMotion die met 140km/h voorbij komt knallen; “De baas betaald toch!”

We hebben nog een lease auto voor één medewerker die hem echt nodig heeft, maar contractueel verwachten wij van hem een minimaal verbruik overall, om zo te voorkomen dat het continue 160 knallen is overal.

Ik vind het ook niet erg dat dit nu gebeurd, zo gaan mensen eens inzien wat vervoer écht kost.

Vraag een gemiddelde leaserijder eens wat een auto per maand kost, die heeft geen enkel idee, die denkt alleen aan bijtelling, meer niet.

@widodh: “contractueel verwachten wij van hem een minimaal verbruik overall”
Ik ben toch eens benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt dan? Het verbruik is van veel te veel factoren afhankelijk.

Ik heb bewust gekozen voor km-vergoeding ipv een leasebak. Buiten dat het in geval van lease toch iets in de richting van een eco/bluemotion moest worden, ben ik nu niet afhankelijk van mijn werkgever, mocht ik van baan veranderen.

@desoper: We weten welke kilometers hij per jaar maakt, daar kan je een prima overall gemiddelde van berekenen.

Wij vereisen met een Renault Megané diesel (2010) een minimaal verbruik van 1:15 over het gehele jaar.

Dat haalt hij nu ook twee jaar al netjes.

Het verbruik is inderdaad van veel factoren afhankelijk, maar de grootste factor blijft toch de berijder.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.