Laadaansluitingen van de Nissan Leaf E Plus
Dat is met recht supersnelladen, waardoor enige wachttijd bij een snellader definitief tot het verleden behoort.

Inmiddels wordt ultrasnelladen steeds meer de norm, het opladen van elektrische auto’s met ten minste 175 kW. Het aantal beschikbare auto’s dat een dergelijk vermogen aankan is vooralsnog beperkt, maar dat gaat zonder twijfel rap veranderen. Volgens sommigen is dat nog altijd niet snel genoeg. Het ideaalbeeld is vooralsnog dat snelladen niet meer tijd vergt dan een tankbeurt. Ruim gerekend, met een door een lichte verslaving ingegeven snelle koffie en een onvermijdelijke wachtrij, een minuut of tien.

Volgens de startup GBatteries is dat prima mogelijk. Snelladers die 350 kW of zelfs 500 kW leveren bestaan namelijk al. Het gaat er vooral om dat het accupakket niet te lijden heeft onder een enorme slijtage. Wanneer het volledige vermogen constant wordt geleverd gaat het accupakket nogal achteruit. GBatteries heeft hiervoor softwarealgoritmes en elektronica ontwikkeld die werkt met accupakketten van alle gangbare fabrikanten. Bovendien zouden er geen aanpassingen nodig zijn. Een Opel Ampera-e gaat dan van leeg naar vol in tien minuten, ofwel een slordige 60 kWh.

Dat klinkt als een wondermiddel, niettegenstaande de eerste indruk die wordt gewekt is GBatteries opgericht in 2014 door elektrotechnisch ingenieurs en een ruimtevaartingenieur. Of het ook echt gaat werken zal de praktijk moeten uitwijzen. Vooralsnog is het onbekend per wanneer dat is. (Via: ecomento.de)

Beeld: laadaansluitingen van de Nissan Leaf e+


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.