Dat neemt de noodzaak weg om rondjes te cirkelen op zoek naar die ene vrije lader en scheelt het ontwarren van de kabelkluwen die een laadkabel kan worden.

Het is hip want het is een startup en op zijn minst wordt de schijn gewekt dat het om een dienst gaat voor mensen met net iets teveel geld. Een chauffeur laten voorrijden voor het opladen van de elektrische wagen klinkt nogal decadent. Toch wil eTree dat verwezenlijken.

Het is de bedoeling dat eTree, een startup uit het Zuid-Duitse Stuttgart, busjes inzet met een ingebouwd accupakket. Daarmee is (snel)laden van elektrische auto’s mogelijk. Het maximale vermogen lijkt op een puike 150 kW te liggen en alle laadaansluitingen zijn voorhanden. Het busje is gebouwd door Tropos-Automobile en heeft accu’s met een totale opslagcapaciteit van 200 kWh aan boord. Dus het dubbele van wat een Tesla Model S biedt. Zoals ook wel valt af te leiden uit de afbeelding gaat het niet om een Autobahn-kruiser, want de topsnelheid ligt op een zeer bescheiden snelheid van 61 km/u.

Hoe de werkzaamheden precies worden aangepakt is evenmin bekend. Het is de bedoeling om franchisenemers te vinden, dat kunnen bijvoorbeeld taxibedrijven, energiemaatschappijen, winkelketens of sleepdiensten zijn. Het plan is om komend voorjaar in Duitsland met de werkzaamheden van start te gaan.

Is dit een probaat middel om actieradiusangst te bevechten, of is het toch echt beter om ervoor te zorgen dat overal en nergens (onbeweeglijke) laadpunten worden geplaatst?

Binnen Nederland heeft pechdienst ANWB een oplaadservice, om stilgevallen auto’s weer van wat stroom te voorzien. In China heeft autofabrikant Nio “bijlaadbusjes” rijden. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.