Tesla Model S
Er valt nog een wereld te winnen. Want actieradiusangst blijkt nog altijd een issue.

Het lijkt zo eenvoudig, elektrisch rijden. Instappen, een paar goede honderd kilometer rijden en een laadpaal zoeken. Dat laatste voor het moment gekomen is waarop de auto waarschuwt dat het rijbereik angstvallig klein is. In de praktijk blijkt het voor velen nog niet zo simpel.

Daarom zijn ministers en staatssecretarrisen uit België, Nederland en Luxemburg bijeen gekomen. Gezamenlijk hebben Stientje van Veldhoven (staatssecretaris van Infrasructuur en Waterstaat, Nederland), Bart Tommelein (Vlaamse minister voor Energie), Jean-Luc Crucke (Waalse minister voor Energie) en Camille Gira (Duurzame ontwikelling en Infrastructuur, Luxemburg) de Benelux Zero-Emission regio opgericht.

Voor bezitters van elektrische auto’s moet het opladen makkelijker worden. Het vinden van laadpunten moet eveneens eenvoudiger worden. Het probleem is vooral dat niet alle laadpassen in alle landen worden erkend. Dat is op zijn zachtst gezegd nogal lastig. Meer onderlinge samenwerking moet dit verhelpen. Ook moet er meer werk worden gemaakt van real time informatie over de locatie en beschikbaarheid van laadstations.

Binnen de EU scoort de Benelux vrij aardig als het op (deels) elektrisch rijden aankomt. Een kwart van alle plugin-hybrides en elektrische auto’s van de EU en een derde van de laadpalen is er te vinden.

Foto: Tesla Model S door @wolfssjrd op Autojunk


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Elke bankpas zou geaccepteerd moeten worden ner als bij een pompstation.
Nu heb je bv The New Motion of Essent of Fastned
En elk met een eigen pas.
Prima als je een abonnement afsluit maar de vrije rijder moer overal makkelijk terecht kunnen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.