Sono Sion
Geen onhandige auto die floreert bij wedstrijddeelname. Maar een wagen die altijd inzetbaar is. Op alle momenten van de dag, maar liefst als er volop zon is.

De eerste vraag daarbij. Is dit nu alvast een geduchte tegenstander voor de Nederlandse zonnewagen, de Lightyear One? De auto die er op de teaser vrij spectaculair uitziet, maar waarover nog weinig bekend is. De Sono Sion lijkt bedoeld voor een groter publiek. Het is een mpv-achtige met zoveel mogelijk zonnepanelen.

Veelbelovend ook. Want de auto op zonne-energie lijkt behoorlijk goedkoop te worden en biedt prima specificaties. Allereerst het aanschafbedrag, dat ligt op € 16.000 met bijkomende kosten voor batterijhuur. Ronduit laag voor een elektrische auto. Het zou de auto in een klap enorm concurrerend maken. Er wordt gebruik gemaakt van een accupakket van 35 kWh, waarmee het rijbereik 250 kilometer is (NEDC-norm). Uiteraard is het de bedoeling (sport?) om de accu met zonne-energie vol te krijgen. Op zonnige zomerse dagen kan er per dag tot 30 kilometer aan rijbereik worden gewonnen, in de winter is dit vijf kilometer. Werkelijk ieder deel van de auto heeft zonnepanelen: dak, motorkap en deuren. Ideaal en doelgericht. Want dit is gedachteloos opladen. Voor iedereen die wel veel rijdt, zijn de gebruikelijke laadopties aanwezig. Ook een aansluiting om te snelladen ontbreekt niet.

De fabrikant die is gevestigd in het Zuid-Duitse München, zet in op een jaarlijkse verkoop van 10.000 auto’s. De eerste exemplaren moeten eind 2019 worden geleverd. Nu maar hopen dat dit ook echt wordt gehaald en dat de auto niet een wat al te gezapige uitstraling krijgt. Op de eerste beelden oogt het wat aan de brave kant namelijk. Of moeten we dat op de koop toenemen?


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Jullie berichten verkeerd het NEDC-norm (rijbereik) is 320 km en het werkelijk rijbereik is 250 km autostrade is 220 werkelijke km!
De Sion een 5 persoonswagen is volledig verkrijgbaar dus MET batterij voor 20000€ Lightyear one= 75000€
Hij heeft ook de mogelijkheid een in panne gevallen elektrische wagen van elektriciteit te bevoorraden alsook apparaten met 220 volt te voorzien!(Dit is een wereldprimeur!)
+ hij heeft een trekhaak om 750 kg aanhangwagen te trekken.

En heel veel onderdelen overgenomen uit de BMW i3, wat natuurlijk logisch is als ze in München gevestigd zijn. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, waar halen ze het geld vandaag om tot productie over te gaan? Hun doel is om met crowdfunding 5000 bestellingen binnen te halen alvorens over te kunnen gaan tot productie. Maar daarmee krijgen ze toch nooit voldoende cash binnen om een productielijn op te zetten.

16.000 is inderdaad ronduit laag…. maar in de prijzen van de anderen is de accu inclusief, het duurste van de auto. Reken dat er bij en deze kan wel eens duurder zijn.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.