Tesla Model S accu
Binnen twee jaar mogen we een nieuwe accu op de markt verwachten die tegen een lager bedrag elektrische auto’s langer van stroom kan voorzien.

Elektrisch rijden is het transport van de toekomst, maar zal dit blijven zolang de prijs voor een EV hoger blijft dan een conventioneel aangedreven model. De accu is hier de beperkende factor, maar niet voor lang als het aan het Amerikaanse SolidEnergy ligt. Hun lithium-accu wordt namelijk 20 procent goedkoper dan de huidige EV-batterijen.

Al eerder ging de Massachusetts Institute of Technology (MIT) start-up in zee met accufabrikant A123 Venture Technologies om een batterij te ontwikkelen die een 4 keer zo lange range aan een EV zou geven. Het prototype waar SolidEnergy nu mee komt houdt het bij 3 keer, maar dat maakt ‘m zeker niet slechter. Veilig te gebruiken bij verschillende temperaturen, de ultra dunne metalen anode heeft een hogere energiedichtheid dan de huidige grafiet en silicium anoden en maakt gebruik van een veiliger elektrolyt materiaal.

Er wordt nu hard gewerkt aan het commercialiseren van de accu, zodat deze in de eerste helft van 2016 zijn weg vindt naar elektronica en in de tweede helft van dat jaar in elektrische auto’s geplaatst kan worden. De eerste gesprekken met Apple, Tesla en de grote Aziatische accufabrikanten zijn al gevoerd.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Sorry dat ik het zeg, maar hier word ik blij van!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.