Althans dat moet het worden volgens de knappe koppen bij TNO. Een combinatie van asfalt en zonnepanelen, genaamd SolaRoad, moet er in de toekomst voor gaan zorgen dat ook ‘s nachts weer overal de straatverlichting aan kan.

De SolaRoad module is een betonnen element van 1,5 bij 2,5 meter met een hard glazen toplaag van 1 cm, waaronder de zonnencellen liggen. Door deze modules aan elkaar te koppelen ontstaat er een lange zonnecollector. Deze maand is het eerste testtraject gelegd in Krommenie. In dit geval gaat het nog wel om een fietspad maar het is natuurlijk de opmaat naar lokale- en snelwegen.

Er is op dit ogenblik 137.000 km asfalt in Nederland wat eigenlijk maar niets ligt te doen, behalve dan fungeren als een aangename ondergrond om overheen te rijden. Volgens berekeningen van TNO zou 1 m2 SolaRoad per jaar ongeveer 50 kWh opleveren. Een gemiddeld huishouden gebruikt ongeveer 3.500 kWh per jaar. Dat zou betekenen dat 70 m2 SolaRoad voldoende moet zijn om een gemiddeld huishouden te voorzien van stroom voor een jaar.

Toch zijn er nog een aantal praktische problemen te bedenken bij dit project. Wie gaat straks de wegen exploiteren, om specifiek te zijn: wie gaat de elektriciteit verkopen? Zijn dat huidige energiebedrijven of gaat de overheid dit oppakken? Als het de energiebedrijven zijn worden ze dan ook verantwoordelijk voor het onderhoud van het wegdek? Genoeg vragen die de aankomende tijd zeker beantwoordt moeten gaan worden.

Idealiter zou de energie die opgewekt wordt via het wegdek ook direct weer gebruikt worden voor het opladen van de elektrische voertuigen of voor snellaadpunten langs de (snel)weg.

Met dank aan Tomas voor deze bijdrage!


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.