Red Shift van Solar Team Twente
Aangepaste regels, andere auto. De Red Shift moet gaan strijden om de winst.

Rood als corporate-color voor een zonnewagen. Intuïtief zou je allicht inzetten op groen, maar de koperen ploert kan aardig rood kleuren. Zonnewagen Red Shift is de opvolger van de Red One. Die laatste behaalde in 2015 de tweede plaats op de Bridgestone World Solar Challenge. Het ontwerp van de Red Shift is nu onthuld, de even echte als tastbare zonnewagen zal op een later moment worden gepresenteerd.

De nieuwe is een halve meter smaller, als gevolg van een gewijzigd reglement. Het zonnepaneel is nu 4 m2 groot, terwijl eerder 6 m2 werd toegestaan. Verder is er gewerkt aan het verminderen van de luchtweerstand. “Door het continue proces van berekenen, analyseren en weer verbeteren hebben we een aerodynamisch zeer sterk ontwerp neergezet”, aldus ontwerper Jeroen Minnema. De hoofdvleugel is ten opzichte van de wielen van de auto naar voren geplaast. Ook heeft de auto nu twee wielkappen, terwijl dat er eerder nog drie waren. Verder wordt er een aantal technische verrassingen beloofd. Wat dat precies inhoudt wordt later bekend gemaakt. De auto moet in ieder geval meer vernuft bieden dan de concurrentie uit Eindhoven en Delft, om beter te kunnen presteren.

Het doel is winst op de Bridgestone World Solar Challenge. Een race van 3.000 kilometer dwars door de Australische outback. De start is op 8 oktober. Het Twentse team, dat bestaat uit studenten van de Saxion Hogeschool en de Universiteit Twente, doet mee in de Challenger Class, die geldt als de Formule 1-klasse voor zonneauto’s.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.