Hyundai Ioniq Electric MY20
Dat is een flinke smet, terwijl verwacht kon worden dat de nieuwe Hyundai Ioniq Electric aardig perfect zou zijn.

De levering van de nieuwe Hyundai Ioniq Electric gaat van start. De auto is opgefrist, de elektromotor levert nu 100 kW (136 pk) en er wordt een accupakket van 38,3 kWh geplaatst. Alleen maar goed nieuws. Zo lijkt het, want de praktijk is weerbarstig.

Een hoog rijbereik is fijn, toch is het minstens zo belangrijk dat er snel kan worden opgeladen. De nieuwe Hyundai Ioniq Electric haalt het niet bij de oude. Daar kwam de welbekende Bjørn Nyland achter, hij deed hier uiteraard verslag van op YouTube. Dat er een 350 kW ultrasnellader van Fastned werd opgezocht haalde niks uit.

Wanneer een laadsessie wordt gestart en het accupakket behoorlijk leeg is, dan ligt het laadvermogen op net geen 50 kW. De waardes schommelen zo rond de 43 en 47 kW. De snelheid zakt al gauw in. Is het accupakket eenmaal halfvol, dan zakt het vermogen naar 35 kW, boven de 70 % is het gekelderd tot 20 kW en niet veel later valt er een waarde van 15 kW af te lezen. Het lijkt vooral te wijten aan een accupakket dat werkt op een bescheiden 320 volt. Een dik uur is nodig om een leeg accupakket weer helemaal bij te laden.

Dat duurt lang en is niet direct bevorderlijk voor de bruikbaarheid van de Hyundai Ioniq. Wat wel positief stemt is de goede stroomlijn en de onveranderd hoge efficiëntie van de aandrijflijn, zaken die bijdragen aan een laag verbruik en zorgen voor een prima rijbereik van 294 km (WLTP-norm). Snelladen is in veel gevallen niet nodig, omdat heen en eventueel terugrijden zonder tussentijds bijladen mogelijk is.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tip van Bjørn: fastcharge tot 60%, want van 60% tot 80% duurt gruwelijk lang.
Tweede tip van Bjørn: als je toch maar tot 60% fastcharge, dan gebruik je de extra capaciteit van de nieuwe Ioniq niet. Koop dus een tweedehands oud model Ioniq ipv een nieuw model.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.