snellader centrum Rotterdam
In minder dan een half uur de elektrische auto opladen, terwijl u gezellig aan het winkelen bent? Vanaf nu kunnen elektrische rijders terecht bij een speciaal snellaadstation midden in het centrum van Rotterdam.

De gemeente Rotterdam stimuleert elektrisch rijden en is een van de koplopers, in Nederland en Europa. Elektrisch rijden levert geen uitstoot van schadelijke stoffen en is daarmee goed voor de luchtkwaliteit in de stad. Voor particuliere rijders is het snellaadstation in een zijstraat van het Hofplein (aan de Couwenburg) een aanwinst op het reeds dichte netwerk in Rotterdam van al meer dan 1.000 reguliere laadpunten.

Ook voor de zakelijke markt is het een belangrijke uitbreiding van de faciliteiten voor elektrische voertuigen in de stad. “Dankzij de snelladers wordt ook het gebruik van elektrische taxi’s en andere ‘veelrijders’, zoals elektrische bestelbussen, makkelijker gemaakt. Dat helpt het vervoer in onze stad sneller schoner te maken”, aldus de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (mobiliteit en duurzaamheid). De plaats van het snellaadstation is zorgvuldig gekozen in overleg met onder andere de taxibranche.

Het bedrijf Allego plaatste het snellaadstation voor de gemeente aan de Couwenburg 58. “Wij geloven dat vervoer in steden als Rotterdam steeds slimmer én elektrisch wordt. Dit levert een bijdrage aan het terugdringen van ongewenste emissies”, zegt Anja van Niersen, general manager van Allego. “We hebben de gemeente Rotterdam geholpen deze stap zo snel en slim mogelijk te maken door een efficiënte laadoplossing te bieden die past bij de stad.”

Het snellaadstation is een openbaar toegankelijke laadlocatie waar meerdere auto’s per dag terecht kunnen om in korte tijd accu’s te kunnen opladen. Het station is geschikt voor alle elektrische auto’s met een snellaadfunctie en accepteert alle soorten laadpassen.

In Rotterdam zijn nu twee snelladers binnen de ring, de andere staat bij Blijdorp. Een derde snellaadstation volgt nog ‘op Zuid’. Op de snelwegen rondom Rotterdam zijn inmiddels al zeven snellaadstations aanwezig, bijvoorbeeld bij de Ikea Barendrecht en vd Valk Ridderkerk. Samen met het steeds uitbreidende netwerk van reguliere laadpunten, heeft de elektrische rijder in Rotterdam voldoende laadmogelijkheden op logische en makkelijk toegankelijke punten.

De snelladers worden mede gerealiseerd door Life+, een project van de Europese Unie. Allego heeft de aanbesteding gewonnen die de gemeente Rotterdam begin dit jaar uitschreef.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Niks nieuws onder de zon, Tesla is ze ver voor!

Zo te zien wordt hier een type 2 stekker gebruikt.
Wil je hiermee AC snelladen, dan gaat dat alleen met de Renault Zoe met zijn 3 fasen batterijlader met een vermogen van 44 kW. (3 fasen x 63 Ampère x 230 Volt)
Het vermogen van de 3 fasen batterijlader van een Tesla Model S is 22 kW. ( 3 fasen x 32 Ampère x 230 Volt) en dit is een optie voor €1450.
Standaard is bij de Model S een één fase 11 kW ( 1 fase x 32 Ampère x 230 Volt) lader. Voor 32 Ampère laden per fase is dan een 22 kW laadpunt nodig.
Een Model S kan ook DC snelladen met de Tesla Supercharger. (optie €2200)
Heel bijzonder dat hier ook een type 2 stekker voor wordt gebruikt, zodat de Model S maar één inlet heeft!!
De overige stekkerauto’s hebben een één fase batterijlader met een vermogen van 3,7 kW of 7,4 kW (BMW i3 optie € 1611)

Een tweede laadaansluiting voor DC snellaadstation (ChadeMo) hebben:
BMW i3, Mitsubishi Outlander en i-MiEV, Nissan Leaf, VW e- Up en Golf.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.