elektrisch vliegtuig en zweefvliegtuig
Met een elektrisch vliegtuig. Wordt elektrisch vliegen de toekomst?

Ook in de lucht is de elektrificatie ingezet. Volledig elektrische vliegtuigen zijn nu uitsluitend lichtgewicht exemplaren. Maar ook daarmee is het mogelijk om records te vestigen. Op het vliegveld Schwarze Heide in Dinslaken (Duitsland) werden er twee snelheidsrecords behaald met een Extra 330LE. Eén in de categorie onder de 1.000 kg, de ander na toevoeging van wat meergewicht en enige andere aanpassingen in de categorie boven de 1.000 kg.

De snelheden lagen respectievelijk op 337,5 km/u en 342,9 km/u, over een afstand van drie kilometer. Verder werd het elektrische vliegtuig gebruikt om een zweefvliegtuig de lucht in te krijgen. Ook dat leverde een record op. Deze LS8 neo-glider werd in een tijd van 76 seconden op een hoogte van 600 meter gebracht. Het regent al een tijdlang records, de Extra 330LE had er al een paar op zijn naam staan.

De aandrijving van de Extra 330LE wordt geleverd door Siemens. De eerste vlucht met een elektrische aandrijfunit was in juli 2016. Zes aandrijfunits zijn volgens Siemens voldoende om een hybride-elektrisch vliegtuig met 19 zitplaatsen voort te stuwen. Deels elektrisch is dus in ieder geval de toekomst, daar wordt momenteel druk aan gewerkt.

Copyright foto: Jean-Marie Urlacher


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.