Cilinderuitschakeling
Het idee achter cilinderuitschakeling is niet nieuw, maar een door GM gesteunde startup heeft een dynamisch systeem bedacht dat veel effectiever is dan de bestaande systemen.

Cilinderuitschakeling kennen we al langer, in eerste instantie bij V8-motoren waarbij de helft van de cilinders uitgeschakeld worden om zo bij constante snelheden het brandstofverbruik terug te dringen, al past bijvoorbeeld VAG de techniek ook toe op auto’s variĆ«rend van Volkswagen Polo tot Lamborghini Aventador. Wat vrijwel alle auto’s met cilinderuitschakeling gemeen hebben, is dat ze de helft van het aantal cilinders uitschakelen. Er is dus alleen keuze uit vol vermogen of de helft daarvan.

General Motors werkt samen met Tula Technology aan een dynamische cilinderuitschakeling. De geavanceerde software van Tula Technology is in staat om per cilinder te beslissen of deze een slag moet worden uitgeschakeld. Op die manier zit je niet vast aan een bepaald vast patroon, maar kun je zo veel en zo weinig cilinders uitschakelen als op dat moment nodig is. Volgens Tula leidt het systeem tot een besparing van maximaal 15 procent en kan het worden toegepast in zowel vier-, zes- als achtcilinders

General Motors zag al in 2012 de potentie in de plannen van startup Tula Technology en investeerde destijds in het bedrijfje. In een persbericht verklaren ze dat de ‘revolutionaire techniek kan worden toegepast in toekomstige auto’s van GM met verbrandingsmotoren’.


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.