Slim opladen
Volgens Living Lab Smart Charging wordt 2017 het doorbraakjaar voor het slim opladen van elektrische auto’s.

Gedurende het jaar kan er op steeds meer plekken slim geladen worden door ombouw van bestaande laadpalen en aanleg van nieuwe slimme laadpalen. Het aantal diensten op dit gebied zal toenemen. Steeds meer wordt Smart Charging de norm in Nederland.

Smart Charging maakt van de auto een integraal onderdeel van een duurzaam energiesysteem. Het maakt een vrijwel grenzeloze groei van stroom uit duurzame bronnen als zon en wind mogelijk en voorkomt dure verzwaringen van het elektriciteitsnet. Dat komt omdat Smart Charging duurzame stroom, die in pieken en dalen komt, in elektrische auto’s buffert. Zo levert de elektrische auto dus nóg een bijdrage aan een schoner milieu en de energietransitie.

325 gemeenten (waaronder Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag), een aantal toonaangevende startups zoals JedLix, GreenFlux en Smart Solar Charging (Lombok), grote spelers in de publieke, semi-publieke en private laadpalen als New Motion, EV-Box en EVnetNL en kennis- en innovatieinstellingen als TU Eindhoven, Hogeschool van Amsterdam, Erasmus Universiteit en ElaadNL werken samen in het Living Lab Smart Charging. Zij zorgen ervoor dat Nederland koploper is op het gebied van Smart Charging.

Met de kennis en ervaring die we hiermee in Nederland gezamenlijk opdoen, kunnen we internationaal de toon zetten. Nederland is qua omvang en ontwikkelingsfase wereldwijd een unieke proeftuin voor elektrisch rijden en de toepassingen daarvan. Dat hebben we in het recente verleden al gezien. Zo is de open standaard voor communicatie tussen laadpaal en backoffice (OCPP) hier ontwikkeld en de wereldstandaard geworden. Die kennisvoorsprong levert economisch voordeel en banen op. Uit recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat twee Nederlandse bedrijven wereldwijd koploper zijn in de laadpalensector: EV-Box en New Motion.

Op steeds meer plekken kan slim geladen worden. Veel bestaande laadpalen worden door partners in het Living Lab Smart Charging aangepast naar die standaard. Tegelijk worden alle nieuwe laadpalen via de aanbestedingen Smart Charging Ready geleverd. Zo wordt het hele laadnetwerk in Nederland in 2017 ‘slim’.

Op die slimme laadpalen zijn steeds meer diensten en proefprojecten beschikbaar zoals #IChargeSmart van tech start up Jedlix. Daarmee kan via een app worden geladen op de meest duurzame momenten, zoals midden in de nacht wanneer de windparken draaien maar er weinig vraag naar stroom is. Dat levert de gebruiker zelfs geld op. Ook het deelauto-project We Drive Solar in Utrecht is een voorbeeld waarin elektrische deelauto’s via Smart Charging geladen worden met zonne-energie en waarmee de eerste ervaringen worden opgedaan met het terug leveren van stroom vanuit de auto aan de huizen. In Den Haag wordt geëxperimenteerd met het verhandelen van stroom op de day ahead markt, via slimme laadpalen en met de app van het bedrijf Social Charging.
Het uiteindelijke doel van het Nederlandse Living Lab Smart Charging is: alle elektrische auto’s laten rijden op de kracht van zon en wind.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik ben erg benieuwd naar de toekomst van smart charging en terugleveren. De baten moeten voor de autorijder wel erg groot worden wil dit gaan werken. Wetende dat een batterij een beperkt aantal laad en ontlaad cycli kent, wil ik deze gebruiken voor mijn auto en niet (in geval van teruglevering) om de netproblematiek van de netbeheerder, veroorzaakt door duurzame energie op te lossen. Daarvoor komen er namelijk stationaire batterijen die dat probleem (mits de energiebeprijzing inclusief energiebekasging op de juiste dynamische manier wordt vormgegeven) oplossen. Deze stationaire batterijen zij. De enorm veel goedkoper want hoeven niet gekoeld te worden, crashtests te ondergaan etc.

Ten aanzien van slim laden. Als ik mijn auto om 8 uur ’s Avonds aan t stopcontact leg, maakt t mij niet veel uit wat er gebeurd, als deze maar de volgende ochtend vol zit, ik niet meer betaal dan nu, maar voor ook profiteer van het oplossende vermogen van de door mij gedane investering (auto). Op dit moment zijn het de netbeheerders, energiebedrijven, palenboeren en service providers die er van mee willen profiteren, terwijl de bedragen waarover het gaat hooguit een paar euro per nacht is.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.