Siemens eHighway in Zweden
De eHighway komt naar Duitsland. De aanleg van een testtraject gaat binnenkort van start.

Een hybride snelweg kun je het wel noemen. De eHighway van Siemens ziet eruit als een kruising tussen een spoorlijn en een snelweg. Volgens de Duitse industriereus wordt op deze manier het beste van twee werelden gecombineerd. Over de weg zijn alle mogelijke bestemmingen te bereiken, terwijl dat allesbehalve voor het spoor geldt. Het eHighway-systeem is vergeleken met een conventionele dieselmotor twee keer zo efficiënt.

Het testtraject van de eHighway wordt aangelegd op de A5, tussen de afslagen Zeppelinheim/Cargo City Süd en Darmstadt/Weiterstadt. Dat is nabij de luchthaven van Frankfurt.

De trucks die worden ingezet zijn hybrides. Als er een bovenleiding aanwezig is kan er elektrisch worden gereden, als die er niet is neemt de verbrandingsmotor het over. Tot een snelheid van 90 km/u kan de pantograaf aan de bovenleiding worden gekoppeld en weer los worden gekoppeld. Er kan op verschillende manieren energie worden geleverd aan de bovenleiding. Energie van remmende trucks kan worden gebruikt door andere trucks.

Het concept is allesbehalve nieuw. Uiteraard is er met een schuin oog gekeken naar de ervaringen die zijn opgedaan met trolleybussen. Siemens is er al sinds 2012 mee bezig. In Zweden werd in 2016 een eHighway aangelegd. Tot eindeoos geëlektrificeerde snelwegen heeft het vooralsnog niet geleid.

Foto: de al bestaande eHighway in Zweden


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Jammer dat er dan toch nog een dieselmotor in zit…

Mooier zou het zijn als de truck geheel elektrisch rijdt met een batterij die wordt opgeladen tijdens de rit over de snelweg.
Eenmaal van de snelweg af kan ie dan gewoon emissievrij rijdend op de batterij de bedrijven langs en de stad in.

Dán heeft dit echt nut.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.