Shell Starship
Dwars door Amerika met een hyper-aerodynamische vrachtwagen. Om te laten zien dat zuinigheidswinst ook mogelijk is met relatief conventionele technieken.

Coast to coast rijden met een vrachtwagen. Het komt vaker voor, ook wanneer het is om wat publiciteit te genereren. Embark deed dat bijvoorbeeld met een autonome vrachtwagen, maar nu is het de beurt aan Shell. Met een Airflow Starship vrachtwagen is in de afgelopen maand een zuinigheidsrecord neergezet.

Daarvoor is een truck van Airflow gebruikt waarin de aerodynamica tot in het ultieme is uitgedacht. Het silhouet valt te vergelijken met een hogesnelheidstrein, alleen werd er in dit geval niet noodzakelijk met een enorme snelheid gereden. Verder is de vrachtwagen een hybride. Een elektromotor zorgt voor de aandrijving van de achterste wielen van de trekker. Op het dak van de trailer liggen zonnepanelen die in totaal een vermogen van 5.000 watt hebben, daarmee wordt stroom geleverd aan het 48 volts boordnet en worden zaken als de verlichting, airconditioning en magnetron van stroom voorzien. De grille heeft actieve lamellen, zodat de stroomlijn niet nodeloos teniet wordt gedaan. Om de lucht op de meest gunstige wijze langs de truck te leiden heeft de trailer tapse uiteinden. De zescilinder Cummins-diesel levert een vermogen van 294 kW (400 pk) en een koppel van 2508 Nm. De cabine is van carbon.

De rit leidde van Californië naar Florida, een kleine 4.000 kilomter, met een gewicht van 33 ton aan boord. Dat is ongeveer 28 % meer dan wat de gemiddelde lading in een Amerikaanse vrachtwagen weegt. Toch werd een verbruik gescoord van 8,94 mijl per gallon, omgerekend 1:3,8. Een reguliere Amerikaanse vrachtwagen doet 6,4 mijl per gallon, omgerekend 1:2,7. De Starship is dus niet absurd zuinig, maar wel wat spaarzamer dan gebruikelijk is.

Het bedrijf Airflow is opgericht door Bob Silwa in 1983 en is sinds die tijd bezig met het gestroomlijnd krijgen van de vrachtwagen in Amerika. Nu maar hopen dat deze aangenaam futuristische vormgeving ook gaat voorkomen bij volledig elektrische vrachtwagens, het zou die voertuigen beslist verder vooruit helpen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.