De lithium-ion accu’s van BMW i zijn ontwikkeld om langer mee te gaan dan de auto zelf. De Duitse fabrikant onderzoekt nu met het “Second Life Batteries” project de mogelijkheden om de hoogvoltage batterijen te hergebruiken.

De BMW Group en energiebedrijf Vattenfall hebben een overeenkomst getekend om samen te werken aan de verduurzaming van elektrische mobiliteit. Hierbij wordt gekeken naar een milieuvriendelijke productie en recycling.

De belangrijkste stap hierin is de installatie van snellaadstations met zonnepanelen om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Hierbij kunnen de tweedehands accu’s een grote rol gaan spelen. Na hun levenscyclus in een EV hebben zij nog een opslagcapaciteit van ongeveer 80 procent. In een elektrische auto is dit niet meer toereikend, maar als stationaire eenheid kunnen ze nog jaren mee.

In Duitsland, Californië en Shanghai heeft BMW tijdens proefprojecten accu’s een tweede leven gegeven. Zo rijden er in Berlijn MINI E testauto’s rond met gebruikte accu’s, geladen met zonne-energie. De accu’s in kwestie komen uit de ActiveE, MINI E en i3.


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

zeer goed initiatief, had er al weleens over gehoord.

stel je hebt zonnepanelen op je eigen dak thuis staan en op een zonnige middag maak je deze nooit op. nu kan er vaak nog ‘gratis’ gebufferd worden d.m.v. het net. wanneer dit tegen wordt gegaan kan met een hergebruikte accu goedkoop gebuffert worden.

smart grid anyone?

Best een idee om zo’n accu voor een prikkie naast je huis te zetten. Dan kan je huis praktisch los van het net, omdat je met 40kWh wel een week kan overleven. Nog beter zou het integreren in een smartgrid zijn waardoor je de auto van je buurman ‘snachts oplaadt met jou zonne-energie.

Het is ook vooral handig bij snelladers. Die kunnen soms wel 100kW of wel 500kW van het netwerk trekken en dat zijn hoge pieken.

Als je dit kan opvangen met accu’s als buffer voorkom je de pieken.

De snellader kan dan gewoon continue 50kW van het netwerk trekken wat veel beter is voor capaciteitsplanning.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.